lördag 9 februari 2008

veckans moderata tillrättavisning

Satt och bläddrade lite bland mina gamla inlägg och upptäckte att den gamle proletären Christensen tillämpat en demagogisk hållning och sysslat med socialdemokratiskt klipp och klistrande.

Han gör en märklig koppling mellan Göran Perssons "pig-avdrag" till att Moderaterna minsann är emot maxtaxorna på dagis - och dessa går minsann bra att utnyttja som borgare. Vad Christensen valde att, medvetet eller omedvetet, inte ta med är varför man är emot det och vilket alternativ som finns. Det brukar bli så med förslag som ger medborgaren rätt att bestämma själv, och framför allt tänka själv.

Maxtaxan innebär att orättvisorna mellan de som utnyttjar barnomsorgen och de som själva tar hand om sina barn ökar ännu mer. De är redan idag helt orimliga. En familj som inte utnyttjar kollektiv barnomsorg får i praktiken ingenting - förutom barnbidrag och föräldraförsäkring som går till alla.Staten skall inte styra hur barnfamiljerna organiserar sina liv - det gjorde man mycket tydligt under föregående socialdemokratiska mandatperiod, och spåren lever kvar än idag.. Moderaterna vill istället ha ett system där stödet till barnomsorgen går direkt till barnfamiljerna - som sedan själva kan avgöra hur pengarna skall användas.Enligt många opinionsundersökningar är det just ett sådant system som de flesta vill ha - ett system som kombinerar rättvisa med valfrihet.

Ett första steg är införandet av vårdnadsbidraget - vilket mycket osakligt kritiseras som en kvinnofälla. Ska vi gissa att något liknande snart dyker upp här, eftersom maktfullkomlighet har en förmåga att förblinda.

8 kommentarer:

Förhudslös och Ryggradslös sa...

jag ser även framför mig att det säkert dyker upp en retorisk fråga avseende om vi skulle kunna tänka oss att betala mer i barnomsorg än vi gör idag... Det festliga är att vi berörde just den punkten för en vecka sedan där både jag och mamman var enade överens om att det suveräna privata alternativet som DJ går på är värt betydligt mer än den kommunala maxtaxa som man är ansluten till idag. 1260:- är en spottstyver mot vad hon får i utbyte.

J.Christensen sa...

Den kommunala dagisverksamheten jag har utnyttjat har varit suverän den med.

1."Maxtaxan innebär att orättvisorna mellan de som utnyttjar barnomsorgen och de som själva tar hand om sina barn ökar ännu mer"
Jaha och dom som väljer bort pig avdraget och tar hand om sitt eget hem? kommer staten ge mig Cash om jag väljer att städa själv.

Tror inte kommunen har nått emot om ni väljer att betala in mer i dagisavgift ring bara och säg att ni inte vill utnyttja maxtaxa utan vill betala in ca2500kr istället. stå på er om dom börjar knorra.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

självklart - och eftersom solidaritet är ditt rättesnöre förutsätter jag att du hakar på...

avslutningsvis, eftersom du väljer att dra in pig-debatten i diskussionen om varför moderaterna är emot maxtaxa så tolkar jag det som att du inte vill förstå.

eod.

J.Christensen sa...

varför skulle jag hänga på jag tycker maxtaxan är en av dom bästa sakerna som införts det ger folk möjlighet att lägga ca 1000-1200 på andra saker barnen vill hålla på med tex hockey. Familjer som har fler barn tjänar många tusen som går tillbaks till barnen och dom får en helt annan möjlighet att pröva olika aktiviteter som dom tycker är kul denna möjlighet skulle inte finnas för ganska många familjer om dom måste lägga 4000-6000 i dagis avgift. Personligen tycker jag att pig avdraget kunde läggas på barn istället men det är bara vad jag tycker och det är jag kanske ensam om.

summorna som nämns är inte exakta

Förhudslös och Ryggradslös sa...

utan att du vet om det så låter du rätt ofta mer som den stereotypa bild av en moderat som du väljer att måla upp. och eftersom jag känner dig så förstår jag varför du tycker att maxtaxan är bra. Problemet är att systemet med maxtaxa mer eller mindre tvingar och styr folk till att utnyttja extern barnomsorg. Det är därför rätt paradoxalt märkligt att det är en socialdemokratisk skapelse - för här har du verkligen ett system som gör att bara de som vänstern så föraktfullt kallar "rika" har råd att välja att vara hemma med sina barn.

g sa...

Fruntimmer ska stå hemma vid spisen å laga mat åt karln. Underbyxorna ska tydligen vara av också enligt våran blivande nationalskald. Själv är jag ganska nöjd ifall de (det täcka könet med andra ord) inte skymmer teven.

För övrigt så hoppas jag att Christensen är bjuden på nästa partaj.

Anonym sa...

Tror dock inte att ett vårdnadsbidrag på 3000 kr skulle förändra situationen så mycket för de som inte har råd att stanna hemma med sina barn nu.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

johan westin: Jag är beredd att hålla med dig där... summan är alldeles för låg och speglar inte den allmäna besparing det innebär för samhället att föräldrar är hemma med sina barn - både på kort och lång sikt.

Men jag ser det ändå som ett trevande försök som gärna får växa fram. Förutsatt att man är mottaglig för förändringar.