lördag 16 februari 2008

Gala!



Ok. låt oss klargöra en sak... Christer Björkman och hans urvalsjury gör för varje år ett allt sämre arbete - ändå står man och skriker om hur många fler inskickade bidrag det är för varje säsong. Så mycket crap som spelas upp nu måste betecknas som en skymf mot de seriösa inskick som jag förmodar faktiskt existerar. Vi pratar ändå om en stor del av sveriges främsta artistelit som nowadays faktiskt ställer upp i Melodifestivalen... och ändå så lågbudget.

Kristian Luuk strålar än mer och droppar sådana dryga one-liners att jag blir paff.

Så till dagens lista - jag behöver egentligen inte säga något då Papi prickade in top 4, med det inte sagt att jag tycker att låtarna stod ut - för de gjorde de inte. Sanna Nielsen plockar hem segern med en given radiolåt och en stark röst - men snälla, inte böla än - du har lixom inte vunnit.

Sen blev det intressantare - en klonad Thomas Berglund från Dang Dang dök upp i disguise som gruppen Rongedal och levererade en Scissor Sister-inspirerad historia - sånt där gillar danskarna så där har vi 12 poäng om vi skeppar iväg gossarna.

Facit:

  1. Sanna Nielsen - Empty Room
  2. Rongedal - Just a minute
  3. Carola & Andreas - One love
  4. Ola - Love in stereo
  5. Lasse Lindh - Du behöver aldrig mer vara rädd
  6. Alexander Schöld - Den första svalan
  7. Den andra generationen - Kebabpizza Slivovitza
  8. The Nicole - Razborka

Men du gillar ju Lasse Lindh kanske någon tänker - jo, men då vill jag ha hans distade gitarrer och lite mer aggressivt aroganta texter - det här var bara tamt.

Appropå Danmark - Papis secret crush, Anna Nordell eller Anorah som hon numera kallar sig, valde att ställa upp i deras uttagning - det gick sådär... och det är synd på en bra låt i dessa sammanhang (är bäst att precisera eftersom Gringo, som har Depeche Mode årgång 1987 som referensmaterial till all musik, snart kommer in och gnäller). Jag slänger upp en YouTube:are i nästa text.

Egentligen är jag allergisk mot bloggar som länkar YouTube - men va fan...

Inga kommentarer: