fredag 11 maj 2007

Ingen återvändo!



Sitter med en kall Corona och ser ut genom köksfönstret - ser hur mörkret sänker sig över de centrala delarna och hur stadens uteliv sakta vaknar till liv. Begrundar gårdagens debacle där jag endast prickade in 5 av 10 semifinalister - en knäpp på näsan för pop-gurun. Förvisso något jag hade kunnat leva med i lönndom, om det inte vore för att Anna-Karin prickade in 7. Det kostade mig nattning av Ester under festen i morgon. Dough! som Homer hade sagt.

Nåväl, jag har analysen klar för mig, jag lyssnade för mycket på eget hjärta och underskattade Balkan-ländernas hängivna patriotism. I bland funderar jag på vad dom slogs om egentligen.

Detta ska inte återupprepas inför finalen. Jag har kört en extra genomlyssning, och tror mig ha hela scenariot klart för mig. Negativa faktorer som uppenbarade sig igår, och som är svårt att förutse avseende de redan klara finalbidragen är det stundom undermåliga artisteriet och de krackiga rösterna. Men, men - så här blir det: (och fan i mig i rangordning också)

  1. Vitryssland - Koldun - Work your magic
  2. Serbien - Marija Serifovic - Molitva
  3. Ryssland - Serebro - Song #1
  4. Finland - Hanna Pakarinen - Leave me alone
  5. Slovenien - Alenka Gotar - Cvet z juga
  6. Moldavien - Natalia Barbu - Fight
  7. Sverige - The Ark - The worrying kind
  8. Makedonien - Mojot svet
  9. Ukraina - Verka Serduchka - Dancing lasha tumbai
  10. Lettland - Bonaparti - Questa Notte

Mmm... jag vet, det mesta suger - men det är lite av charmen. Förutom Koldun från Vitryssland som jag utropat som vinnare sedan länge så känner jag även för Frankrike. Det är stort, måste vara första gången någonsin som man sjunger delvis på engelska - och framför allt, fransmän med självironi - Mäktigt.

Appropå ingenting så hölls vi på halstret länge idag. Men när det såg som mörkast ut, jag tror till och med Kåva hade slängt in handduken så dök de förlösande orden upp. "Fråga sa flundra" - och helgen var gjord!

3 kommentarer:

g sa...

Fan va intressant. Verkligen. Medans du bögar loss imorgon ska jag och Clubba se Peter Parker få svarta bröstvårtor och efter det blir det troligen två perioder av intimt umgänge med fruntimret Frullis. Åkki åkki åkki.

g sa...

Fan vad har du för jävla tidszon? 03:48??? Klockan är ju för fan nästan tio i fem. Skärpning.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

jag klickade i "verkligheten" som tidszon - vad du lever i för jävla fantasivärld kan jag inte svara på bigfoot!