söndag 14 oktober 2012

Tillbaka i stan


Tillbaka i stan igen efter den bästa form av rekreation och depressionsutjagare som tänkas kan. En hel hösthelg på den vackraste av öar tillsammans med klanen Jonsson/Bergqvist/Drol. Så nu tror jag att jag kan hålla ut ytterligare två dagar innan jag är nere i det nattsvarta djupet som kallas höst igen.

Eftersom Papis nya bil inte anländer förrän vecka 50 så gjorde vi ett intjack på den nyopererade farfarns landsvägsgondol och rullade sonika ut till dessa livsbejakande nejder tidigt i fredags eftermiddag. Ester skulle bara klara av en tandläkarundersökning eftersom hon tror att hon är cirkusartist och således kan hänga benkrok där till och med Cirkus Cirkör hade tvekat. Ut kom vi i vilket fall som helst och den traditionstyngda combon med eldfest och spökhelg kunde ta sin början.


Vi lyckades kanske inte toppa föregående års härliga väder - även om SMHI lovat högtryck och kylig sol hela veckan. Den försökte jobba sig fram men fick allt som oftast ge vika för lite mer dramatiska moln. Men ingen sordin på stämningen för den sakens skull. Ungarna lekte glatt både ute och inne och vi vuxna skrotade i köket eller tog friska kustpromenader för att andas liv  och friskhet i nordan som svepte längs med farleden.


Däremot vågar jag nog påstå att vi rent frosseri- och gourmetmässigt kickade stjärt ordentligt i år. Och i högsätet av alla delikastesser satt "det jävla rådjuret" som tillsammans med lagrade viner, syrlig sås, smäktande ostar och en gigantisk potatisgratäng tog musten ur var och en. Dock en förnöjd och lycklig must.


Nu stundar två veckors stadsleverne innan i alla fall jag och Ester kan göra morfar sällskap i samband med höstlovet för skolan. Jag var ute i god tid i somras och lyckades stjäla till mig en veckas ledighet eftersom jag av erfarenhet vet att jag kommer att vara ett nattsvart dallrande kolli så långt in på förruttnelsens höst. Detta blir ett andningshål att se fram emot... Mys och lite arbete i blandad kompott. Bland annat ska brygghuset plockas ihop och bommas inför vintern - sedan finns det säkert lite mer småpyssel att lulla runt med. Japp, det var väl det hela för den här helgen... over and out.

Inga kommentarer: