lördag 6 oktober 2012

kulturvandring


Det finns mycket som är skit med den här staden, och undertecknad är den förste att skriva under på det. Samtidigt är jag ju inte dummare än att jag förstår att det måste föreligga någon slags utjämningsprincip för att det ska bli trovärdigt. Och dyker det upp något positivt så bör jag även apostla sådant. Såå... jag har ju tidigare varit inne på att det är föredömligt när staden går emot den för länet uppdiktade nolltoleransen mot målningar på offentliga byggnader och dyl. Här har man istället upplåtit ett gäng elskåp åt både proffs och amatörer att måla på. På så sätt har man skapat en urban konstutställning som även ger betraktaren lite motion.

I samband med Kringelfestivalen i augusti utökade man antalet elskåp vilket föranledde att Ester och jag fångade denna soliga oktoberlördag med en liten kulturvandring i innerstaden. Kul och intressant där vi hittade våra egna favoriter.


Esters favorit 1


Esters favorit 2


Farsans favorit

Däremot ställer jag mig lite frågande till hur målningen med The PedoBear utanför Svenska Jaktförbundet på Saltsjögatan slank igenom det kommunala censurögat.

Inga kommentarer: