fredag 5 oktober 2012

Minnesfragment


Hittade en bild på Facebook som väckte ett gammalt minne till liv. Det vi ser är Södertälje Folkpark numera skövlat till förmån för ett bostadsområde. Tillfället ifråga är skolavslutningsdagen i juni 1984 och på scen står Herreys som månaden innan vunnit melodifestivalen. Med det faktum att jag börjar bli lite till åren så har jag bara en del luddiga fragmentsbilder kvar i hjärnbanken kring det här tillfället. Men om jag inte har helt fel så slogs publikrekordet den kvällen. Kan ha varit 14 000 personer, men lika gärna 9 eller 5000 - någon som vet?

Har för mig att jag var där med någon bekant till mina föräldrar och deras två döttrar. Är osäker på om brorsan var med. Kommer ihåg att jag mötte en klasskamrat som hade ballongbyxor (mode då) på sig som jag inte tyckte var snygga. (Bestämd herre redan då). Vill också minnas att Herreys var totalsponsrade av New Ballance och att man gärna ville ha samma vita sneakers som de hade. Fast jag kommer också ihåg att jag funderade på om de kanske bara fick ett par skor för på bilderna senare samma sommar så var de ganska smutsiga. (observant redan då)

Morgonen därpå åkte vi som vanligt ut till landet, men först svängde vi förbi Hovsjöhallen (ICA) och köpte en grillåda. Detta var jävligt häftigt på den tiden att man kunde få ett ihopplock med kött och korv för en lyckad grillstund. Sverige på den tiden var verkligen ett U-land när det gäller kötthantering och idag hade vi antagligen spottat på det förmarinerade köttet, men då satans vilken lyx. Kommer ihåg att jag fick en Lollipop-glas (alla tiders favorit) att äta på i bilen. Ni ser, ganska förvirrade fragment - men det är det jag minns. Fatta att man verkligen åkte till Hovsjö för att handla mat... men det här var innan alla jättevaruhus smackats upp - det här var på den tiden när den lokala ICA-handlaren kunde profilera sig vilket också gjorde att folk vallfärdade till tex. Wasahallen i Geneta, Saltinen i Saltskog och Hovsjöhallen i Hovsjö. Det här var också tiden när fredagsmyset inhandlades på Metro nere på stan. Those were the days.

Inga kommentarer: