torsdag 25 oktober 2012

Åfa-n!


Man kan tro att den här farsan har sådan satans koll på allting - think again! När det kommer till det statliga pyramidspelet som drivs under Försäkringskassans omsorg med kringhörande tentakler och features så var det länge sedan jag kapitulerade. Har inte ens orkat höja summan för årsinkomst som jag uppgav för sex år sedan - istället har jag varit glad över att jag har fått något alls i samband med föräldraledighet och VAB-dagar.

Men efter att ha lyssnat mig till döds på ett engagerat skyddsombud senaste nattveckan - där jag fick slå på fackfiltret förvisso - så hajade jag till lite bland alla haranger kring att jag borde skicka in ditten och datten kring min olycka. Jag hade då försökt förklara att jag aldrig nådde sjukpenning och att självrisken är på femhundra kronor vilket skulle innebära en massa pappersarbete för mig. Ett pappersarbete som på sin höjd skulle generera en hunka max. Men någonstans i det där malandet så kom han in på det lite mer intressanta stuffen.

Nu har jag förvisso inte tagit ut mer än en sextio föräldraledighetsdagar men tydligen är det så att dessa dagar inte har varit tjänstepensionsgrundande (vilket kan tyckas rimligt så här i efterhand). Dock kan man genom att anmäla detta till något som heter AFA Försäkring kompenseras för detta. Det ska fan inte vara lätt att vara medborgare i Svedala. Hur som helst så gjorde jag detta, och sedan gick det fort. På tre dagar var allt uppstyrt och klart med ett bevakat ärende som följer de sista dagarnas uttag. Kan vara värt att tänka på, speciellt för de som har varit hemma längre tid med kidsen.

För övrigt noterar jag att vissa bilar som åker förbi utanför köksfönstret ikväll har något vitt på taket. Jag har mina aningar, men jag vill verkligen inte veta. Avskyvärt!

Inga kommentarer: