måndag 6 februari 2012

Time flies


Det är skrämmande vad tiden går fort... liten håller på att bli stor, och det är väl en tidsfråga innan man inte kan göra som Torsten Flinck längre - dvs. nypa kluttis i rumpan utan att få en svartbottnad blick tillbaka. Sitter med papper och konvolut framför mig och dammsuger nätet på information om Oxbacksskolan. Jajjemän, samma skola som de driftiga pojkarna från Bellevue förärade med en SIK-graffa 1988. Och samma skola som faktiskt är Södertäljes äldsta med sina 350 år på nacken. En tradition som borgar till förpliktelse med andra ord.


Och av vad jag kan utröna så är det en fullt funktionell skola med bra resultat - vilket inte är en självklarhet i en kommun som harvar på bottenträsket i mätningar år efter år. Kanske hänger ihop med att vi har haft samma styre mandatperiod ut och mandatperiod in - men det är mest spekulationer från mitt håll. Dessutom är jag inte särskilt imponerad av den oppositionspolitik som bedrivs lokalt heller. Man har en tydlig IT-prägel där både elever och lärare jobbar med datorer... bra där. Dessutom gillar jag det faktum att man är den enda skolan i kommunen som har en sådan där touch av innerstadsskola - extra plus att skolgården är så varierad i sitt begränsande enviroment och att den verkligen lever upp under varje rast. Mera plus då? Självklart närheten och att fritidsverksamheten är integrerad i grannbyggnaden. Dessutom förs diskussioner om att involvera ett högstadium - vore guld rent logistiskt. Samtidigt så skär det ju i hjärtat över att min bebis redan har blivit så här stor - å andra sidan så ska det bli spännande att  vara en del i allt som hör till... läxläsning, jobbiga killar, inköp av kläder som man bara måste ha men som mamma vägrar att köpa till kompisar på rummet och att få vara fluortant. Damn, det här blir nog bra trots allt.

Inga kommentarer: