fredag 24 februari 2012

osmakligt


Det kliar i fingrarna, och jag skulle vilja ösa invektiv över gubbfan här ovan. Men kanske mest av allt känner jag ett sting av besvikelse. Jag har verkligen uppskattat och imponerats av hans värv för den svenska historien, och hur otroligt påläst han är. Samtidigt så påvisar han hur en sekunds verk kan rasera den bilden totalt. Kvar tronar bara en sur aura av en bitter, ynklig och missunnsam spillra. Det måste ha brunnit rejält i huvudet på honom när han en dag efter den nya prinsessans födelse går till hårt, ja nästan hatiskt angrepp mot namnvalet. Kan tänka mig att relationen till hovet kommer att vara något ansträngd ett tag framöver.

Jag hade förstått hans utspel - för jag kan köpa infallsvinkeln att vissa namn är olämpliga för en kunglighet - om hon skulle döpas till tex. Samantha, Britney, Roxanne eller Gun-Britt, men Estelle klingar både friskt, strikt och lite krispigt nytänk. Det har en lite spännande gåtfullhet över sig och slår an en ton om monarkins upprättelse. Dessutom tycker Ester att det är ett alldeles ypperligt namn, och jag kan förstå henne. Däremot enades vi om att Herman är ett synnerligen olämpligt namn för en idiot... 

Inga kommentarer: