måndag 12 december 2011

ljus i mörkret


Jag hälsar er alla som förr mången gång
med brus i etern och stämningsfull sång
Jag kommer när mörkast det är här i Norden
och allt synes dött och förfruset på jorden

I dessa tider vet jag att det sitter folk och väntar på ett sakralt väsen från Italien, och till det brukar man addera några nordtyska tomtar och påhittade pepparkaksgubbar, eller gummor för de genusladdade skull. Själv har jag högre ambitioner i mitt ambivalenta liv och har hittat mitt eget ljus i detta suicida decembermörker - Musikhjälpen.

I år är det fjärde året som SR och P3 genomför denna behjärtansvärda manifestation där ett par folkkära radiopratare/artister låses in i ett "akvarium" under 144 timmar med endast dryck som drivmedel och ett uppsåt att med alla tillåtna medel samla in pengar. I år är temat "Alla flickor har rätt att gå i skolan" - och det är Jason (Timbuktu), Kodjo och Gina som är årets värdar. Jasons tredje år förövrigt. Bidrar gör man genom att önska låtar vilket genererar en summa. Utöver detta bjuder man in kändisar och artister, genomför livespelningar och auktioner med mera. Noterade förresten att under årets första sändningsdag så tittade Håkan Jugholt förbi och vände ut och in på sig själv - hela 200:- lyckades han ysta ur sig. Misstänker att han begärde kvitto för att kunna kvitta denna summa mot diverse bidrag. Japp, denna politiska passus får bli avslutning på denna dag. Glöm inte att lyssna nu.

Noterar även att det verkar hart när omöjligt att hitta ett torg i Stockholm för denna aktivitet. Hitills Malmö - Göteborg - Malmö - Göteborg... suck.

Inga kommentarer: