Den 20 november 1858 registrerades lejonet som Peugeots symbol, men redan 1847 fick juveleraren och gravören Justin Blazer, Montbéliard, i uppdrag att ta fram ett passande emblem för företaget med "god smak" och som skulle säkerställa livslängden av varumärken.
Peugeot var stora tillverkare av sågblad vid den här tiden och för att symbolisera dessa valdes ett lejon eftersom sågbladen liksom lejonet var smidiga, starka och hade vassa tänder. Den första Peugeotbilen tillverkades redan 1889 och var en ångdiven bil. Två år senare gjordes den första bensindrivna bilen men något lejon var ännu inte i sikte.
De första bilarna tillverkades av Armand Peugeots firma Société des Automobiles Peugeot och han hade efter ett gräl lämnat familjeföretaget Fils de Peugeot Frères vilka hade rättigheterna på lejonet. Det gamla familjeföretaget gav sig också på biltillverkning 1906 och först här dyker lejonet upp, åtminstone i namnet för den döptes till Lion Peugeot. Företagen slogs amman 1910 men först efter Parissalongen 1933 fick bilarna firmans emblem i fronten.
Fast redan under 1920-talet var det populärt bland Peugeotägarna att pryda navkapslarna med ett lejon. Genom åren har det förändrats ordentligt och ömsom varit detaljrikt, ömsom stliserat, omgivet av trianglar och fyrkanter, förlorat kroppen och fått den tillbaka – men alltid varit en symbol för Peugeot.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar