måndag 28 november 2011

Ännu ett kulturarv



Den första adventshelgen har passerat, och med vilken pondus den gjorde det sen. Härliga 12 grader här nere i stadsgrytan under ett par timmar på dagen. Nu märkte jag dock inte så mycket av det då jag befann mig i status minor olag efter lördagkvällens utsvävningar med jobbet. Himla kul och trevligt men jag har mina aningar om att julbordet var spetsat med sprit. En sanning med modifikation men jag är faktiskt lite osäker på maten... Papi jobbade ju själv där uppe på Berget i sin ungdom under tokfan Lindius. Men jag vill minnas att det var betydligt mer kärlek nedlagd på dessa julens läckerheter. Nu var det mesta iskallt och smakade frys - fast varför gnälla när det var gratis. Och vinet värmde ju istället.

Denna vecka är det utbildning som står på schedulen, vilket betyder destination Snäckviken och träsmak i rumpan. Fyra av fem dagar är uppbokade så det är bara att montera in tändstickor i ögonhålorna.

Julen ja... den närmar sig ju med stormsteg och jag har precis klickat hem årets julklapp till hjärtebarnet. Det får bli ett kulturarv som glatt åtskilliga barn genom åren. Inte minst Papi själv som vintertid bodde på sin snöräjser upp till han var tretton år. Sedan blev han en frusen och ynklig soldyrkare men den historien har vi ju malt ett otal gånger. Kan kännas lite som en chansning med tanke på snöns tackvänlighet att hålla sig borta. Men nog ska väl Ester kunna få ihop till några åk i år. Dessutom är det ju långt tills hon själv fyller tretton. Lite avundsjuk är jag ändå... tycker mig se att designen ser lite tuffare ut än den kaross en annan hade.

Inga kommentarer: