tisdag 24 februari 2009

ett "nätt" litet lager...



När jag ändå har bredsvärdet framme och sågar företag till höger och vänster så är det väl lika bra och kanske passande att eder korsriddare och världsförbättrare i LEAN återger dagens utflykt i skrift.

Brorsan ni vet... Jelly Lee hade tydligen varit uppe vid NetonNet's plåtlada @ Slagsta Gate - ja ni hör ju hur patetiskt det låter - och inhandlat ett stycke Philips LCD-shit. Dock inte en sådan där maxad historia med AmbientLight, som i mitt tycke är viktigare än själva bilden. TV som TV, det viktiga är ju hur den ser ut... men han hävdade bestämt något om 100 hz hit och pixelupplösningar dit - couldn't care less.

Nåväl, nu var det naturligtvis något fel på den - men som luttrad konsument hos kedjor som OnOff, IKEA, Bauhaus, MIO, Elgiganten osv. så är man numera inställd på att installationstiden för en nyinköpt vara alltid är plus minus två veckor. Det är bara att leva med det. Jag följde därför med som bärhjälp denna soliga tisdag i februari just då ovetandes om den kommande aha-upplevelsen.

Returneringen vid disken för återlämning gick smärtfritt och ett tillgodokvitto skrevs ut med ett lyckligt smil på företagets ansikte utåt, Pekka (men hade jag fått gissa hade han hetat Ibrahim att döma av utseendet - men det är en oviktig passus).

Vi strosade in bland hyllor och kartonger, relativt förvissade om att det naturligtvis skulle finnas en likadan TV eftersom vi fick ett tillgodokvitto. Och det var väl ungefär här någonstans det skar sig i mitt förtroendekapital.


Jelly: - Hej, jag har fått ett tillgodokvitto på en TV som jag lämnade in precis, och nu har vi letat vid rätt hylla och runt omkring men hittar ingen likadan TV.

Exp: - Jaha.

Jelly: Jo, jag tänkte att du kanske kan kolla om det finns några på lager.

Exp: - Står det inga där så finns det nog inga... ...men jag kan kolla på datan.

Jelly: Ja...jo, det borde väl finnas eftersom jag fick ett tillgodokvitto... annars så är jag såklart intresserad av att pengarna sätts tillbaka på kortet.

Exp: Nja... jag vet inte varför ni fick ett tillgodokvitto, det får ni ta med honom - jag kan inte göra några återköp...

(Här börjar Papis intresse att vakna)

Exp: Jo, det ska finnas en enligt datan - så ta en titt igen.

Vi: Ok.

Vi (lite senare): Du, det verkar kört vi hittar ingen...

Exp: Nä, jag kollade med han på återlämningen och eftersom vi har gjort ett återköp på er TV så är den reggad i lagersaldot.

Vi: Ja..jo..just den är vi ju inte så intresserade av - av förklarliga skäl. Men du kan väl lägga en beställning på en ny som vi kan förhandsboka?

Exp: Eh...nej, det är inte vi som beställer hem utan det är systemet som gör det och eftersom det finns en i lagersaldot så kommer det inte att beställas någon.

(Nu vaknar korsriddaren på riktigt)

Papi: Men herregud... du menar alltså att ni tillämpar ett lagersaldo på en mot en... snacka om ett single piece flow (jmfr. production) med ett eget påhittat pull and push-system där ni trycker in i ena änden och sedan trycker tillbaka i andra ändan - ni kan inte sälja mycket!

Exp: Eh...jag vet inte... men prata med han killen i återlämningen igen...


Nu löste det sig till slut eftersom hjärntrusten på NetonNet är placerad på ett lite oväntat ställe - men jag är fortfarande skeptisk till hantering och lagerföring på det stället... Dessutom så säger de ju i reklamen att deras outlets ska ligga i skogen. Nu vet jag inte om Betong-Fittja är det första jag associerar med skog... men låt gå, hooden eller wooden kanske är samma lika.

Inga kommentarer: