onsdag 7 januari 2009

Måste must



Ta en titt på den här bilden - tydligen, enligt samlad expertis (Clubba & AK), så är den här ädla drycken i alla dess former och smaker ett must i juletider.

Ja den är tydligen så viktig och ensamrådande att det är sanktionerat att med spott och spe förtrycka oss Coca Cola-sublimister. Redan kvällen innan julafton tvingades jag lyssna på utlägg efter utlägg om dess betydelse, smakvariation och inte minst kulturella storhet. Ja, det var på vippen att jag fick smyga in i badrummet för att inhalera lite av Atlantas finest i lönndom.

Och detta förtryck slingrar sig långt tillbaka i Papis liv - jag minns fortfarande med rysningar terroraktionerna från mina föräldrar som gick ut på att mentalt desorientera mina smaklökar genom att fylla 33 cl. Colaburkar med vedervärdig julmust... "- Men det smakar ju likadant" "- Mitt äärsle att det gör" (ok jag kanske som 5-åring inte svarade exakt så).

Jag minns också en mycket speciell julfika hemma hos Gringo och P när Stene Stone var alive and kicking. Under intentionen att alltid uppträda klanderfritt med hyfs och fason så tvingade jag i mig skiten plus påfyllning. En stor eloge till Gringo-helvetet som visste om mitt dilemma men valde att vara tyst för första gången i sitt liv.

Men jag undrar om det inte mest är ett spel för galleriet. För när jag nu säkert har sänkt en 30 liter Cokka under julen så ligger, precis som förra året, 80% av den mustflaska som jag köpte den 22:a december till AK kvar i kylskåpet.

So much for the traditions.

2 kommentarer:

g sa...

Intressant historieskrivning. Som jag kommer ihåg det så blev jag upplyst om din mustavsky först efteråt. Men du har säkert rätt, jag brukar vara duktig på att konstruera minnesbilder i efterhand som passar in i min behagliga världsbild. Eller vid närmare eftertanke har du nog fel, personer som inte dricker julmust är inte att lita på.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

Som innehavare av en blogg tillfaller mig rätten att konstruera minnesbilder på pränt som passar in i en behaglig värdsbild. Om du också hade haft en blogg så kunde du ha prövat dessa frihetsyttringar.