söndag 21 september 2008

Fussball Klammeraffe Sontag



Lika kul och stimulerande som förra helgen var, rent fotbollsmässigt med Liverpools clash över Manscum United, Inters "en dag på jobbet" och Östers återtagande av förstaplatsen i Divison 1 Södra - så kan den här helgen beskrivas med motsatta epitet.

Liverpool försökte och försökte, men blev nollade av Stoke...Stoke, smaka på namnet - låter mer som en pokerterm eller en porrskådespelare. Öster vek ner sig totalt mot fotbollsmetropolen Motala - det kanske kändes ensamt på toppen. Och så det mest enerverandet av allt... Punainen Sonnis fortsatta kräftgång. Förvisso ligger man i en tuff Hattrick-6:a men det ska inte behöva vara så krystat. Visst kanske jag som manager bör ta på mig en viss del av ansvaret - men jag tycker ändå att jag har försökt...

Jag har byggt ut arenan till erfoderlig kapacitet på 22000 platser, jag har sparkat en tränare och tagit in en mer kvalificerad, från juniorlaget har jag lyft en unik striker, en fenomenal mittfältare och en enastående målvakt som dock inte har gjort något större väsen av sig i a-laget. Laget har gått från att träna anfall till speluppbyggnad för att åter igen erövra mittfältet. Och appropå träning så har tre spelare lyft sig till legendarisk kapacitet - så vari ligger problemet...

Vi inledde säsongen med en offensiv 4-3-3-uppställning och tog vissa lag med överraskning, men efter sommaren så har det gått troll i bollen - och Papis fingerfärdighet i att hålla siffror och mål nere är som bortblåst. Nu på höstkanten blåste man till reträtt och en deffensiv 4-5-1-uppställning borgade dock för en seger och en oavgjord match... men roligare än så blev det inte. Vill man ha rolig underhållning så får man titta på juniorlaget Red Bull Tipselit - för tredje säsongen i rad stormar de fram i Über Selectah-serien, helt oantastliga - och förlustnollan lyser som en sol i sin kolumn. Just nu har vi en intressant 15-årig yttermittfältare på gång som spås bli fenomenal, ska bli intressant att följa hans utveckling.

Stats of the season då:

  • 5 spelare passerade 100-matchersstrecket i Punainens unika matchställ, och ytterligare 3 st. är på väg. Luktar klubblegendarer lång väg... men jag kan ändå inte låta bli att känna visst missnöje gällande den skrala kapacitetsutvecklingen på dessa spelare.
  • Czeslaw Skibski blev årets skyttekung med 7 strutar - Örjan "Dogan" Åkerskär som var tänkt att härföra denna trupp mäktade bara med 2 ynka kanoner. Uppryckning eller försäljning - det är bara att välja.
  • Fulaste spelaren alla kategorier vara Mustafa Güler - men det hör man ju på namnet.
  • MVP - i 10 matcher av 14 blev, trots vad jag skrev ovan, Örjan "Dogan" Åkerskär.
  • Och bästa matchen rent procentuellt blev förra veckans clash mot Real Culture.

Avslutningsvis lite bakgrundsstory kring lagnamnet som kan skingra vissa dimmor. För varför står det "Punainen Sonni FC" på klubbemblemet när laget heter "Punanen Sonni FC" i seriesamanhang. Och jag håller med, visst är det vansinnigt - men jag tvår mina händer och skyller allt på Stålhamraskolan här i Södertälje. När klubben skulle registreras så dubbelkollade jag med de forna eleverna Kaikkonen och Niiranen avseende vad "röd" och "tjur" heter på finska, och hur det stavas. Med två genuint lika svar så ansåg jag saken utagerad - dock dök en tredje Saltskog-relative vid namn Rantala upp några veckor senare och korrigerade det "röda" lite. Och jämfört med McDonalds "ingen big deal" så är det lite kostsammare att byta lagnamn i Hattrick, både ekonomiskt och supportermässigt.

Så ligger det till!

Inga kommentarer: