lördag 27 september 2008

en fredag mitt i livet




Oj, gissa om det var en trött Papi som stapplade ut genom grindarna, tidigt fredag morgon för att möta höstdiset... hösten suckade ju sig långsamt välkommen i början på veckan i och med höstdagsjämningen. Och välkommen är väl kanske att ta i... möjligen saluterade den sig själv, men så många övriga påhejare såg jag inte till.

Hos Papi får sommaren leva kvar en vecka till i form av att balkongmöblerna får lite slutlig respit, men nästa helg åker de obönhörligen in... och den utlovade fönsterputsningen ska verkställas. Sedan är det bara att borra ner huvudet och börja härda ut - detta nordliga ok som tömmer en på all levnadsglädje och ger vardagsrutiner en ursäkt för att ta sig fram... nä usch. Vemod är bara förnamnet - förvisso skulle jag inte vilja vara utan en viss del av årstidernas skiftningar, men nog vore vi väl förunnade med kanske 5 månaders sol. Då slapp man hänga upp en hel livscykel på en massa uteblivna och förlorade somrar.

Fredag ja... vaknade framåt tretiden på eftermiddagen och konstaterade att DJ, AK och mormor & morfar hade begivit sig till något närbeläget café för lite fik - vilket DJ tydligen hade förkunnat för en nyhetstörstande omgivning... att hon sedan nöjer sig med skulor i form av lite mjölk och skorpa är en annan femma - jag tror det är upplevelsen som är det viktiga för henne. Den lilla citybönan... ja hon börjar faktiskt ta sig ton här i centrum, för i torsdags stod hon och ryade åt de äldre tjejerna som kom ut från J.A.M dansstudio...(Jo, Papi tycker om att smyga omkring där...)

Nåväl, nyduschad plockade jag ihop summan sumarum av Tradera-torsken som jag utövat under veckan - tre jeans och en klocka hade funnit nya lyckliga ägare och Papis bankkonto hade berikats med en simmande lax. Win-win på något sätt. Hur som helst så postades fyra paket innan jag styrde kosan mot Luna-gallerian och Systembolagets självplock. Med ett par erfarna svepande blickar över nyhetshyllan så fastnade jag för en ny amerikansk Kenwood som buckade 89:- . Papis vinregel som brukar förkunna att viner över 79:- är kvalitet fick sig dock senare en pungspark. Så därför utfärdas härmed en varning. Inte så att vinet är dåligt på något sätt men du kan få betydligt bättre smakupplevelser för mindre pluringar.

Därefter en rask promenad till Nygatan för den kontinuerliga 10-dagars-cuten. Frisörgänget bistår med fantstisk precision kring Papis svårbemästrade frisyr...nää jag bara skojade, och det är väl därför de lite medlidsamt bara rycker en hundring lite då och då - Jag anar sagovindarnas vingslag och funderar lite kring Kejsarens nya kläder. Det viktiga är ju trots allt att jag själv känner mig lite hunkig, så därför stolpade jag ner mot Videorullen i närheten av Quality Park Hotel för att botanisera lite bland cinematiken. Har flera gånger varit på väg att "låna" Vantage Point på nätet - nu fick sig samvetet istället en skjuts genom att ärliga pengar växlade ägare. Filmen visade sig senare vara en "Nästan 5-poängare", så hela familjen Apansson rekommenderar den varmt. Tillbehör fick bli det omstridda vinet och varsin Geisha Apelsin, och innan det lite sushi från Minako - personalen där skrattar uppskattande varje gång AK kommer in, och tydligen har hon/vi kvalificerat oss för deras privata 10-års-tillställning, det är ju det jag säger - marknadsekonomi fungerar!!!. Här skulle man kunna tro att kvällen var över, men AK visade storstilad umgängesnärvaro och bjöd på lite kärlek. Kondomkungens nätvariant jublade och presenterade tidigt lördag morgon en vinstvarning åt rätt håll.

Kvällen/natten avslutades sedan med att eder Blogger försökte ställa om till dagtid genom att googla runt fram till 03.00. Hittade en USB-DJ-mixer som jag verkligen skulle vilja ha - men där blir frågan... jacka eller mixer... får nog leta lite djupare i garderoben efter Tradera-fynd. AK's cowboystövlar kanske man kunde bli av med...

Inga kommentarer: