söndag 16 mars 2008

booklava

Jag råkade fastna i ett par mamma-bloggar... men fann snart att jag blev ganska kräksjuk i all mesig vämjelse. Jag tror fan att vissa morsor använder bloggskrivandet som en slags terapi för ett sjukligt behov av att försöka bedöva ett obefogat dåligt samvete. Med stor sannolikhet skapat av alla überpräktiga lektyrblad och tillika bebbo-sajter.

Och jag lovar... eran unge är inte ett statistiskt urverk som måste skita på exakta tider och exakt antal gånger per dag...

Så i all förruttnelse så känns en pissig bokrecension på sin plats:




Leif GW Persson - Samhällsbärarna betyg: 1.5/5

Ytterligare en trälig och intetsägande bok från den gode GW. Magin som jag en gång upplevde är som bortblåst och kvar finns bara en trött melankoli. Samhällsbärarna som är utgiven första gången 1982 speglar ett svunnet Sverige med en obefläckad naivitet och ett land som ännu inte upplevt riktigt grov brottslighet och dess råhet. Man får mer en känsla av en billig pilsnerfilm med försupna karikatyrer och en tunn nästan obefintlig story. Skräp var ordet, sa Bill till Bull.

Vad kan en fd. lagerförman från Västerås ha gemensamt med en polsk cellist, en skötsam flicka från Hälsingland med ett fyllo från Birkastan, en jugoslavisk restaurangägare med två palestinska flyktingar?

Har Berg, Borg, Orrvik och Åström för vana att misshandla folk i polisbussen?

Och vad menade egentligen Nils Rune Nilsson när han döende på sjukhuset mumlade: "Björneborgarnas marsch"? Sammantaget ger det mycket att grubbla på för polisintendenten Lars M Johansson och hans kolleger.

Nej, det här håller inte - därför hoppas jag att nedanstående beställning från Bokus råder bot på den litterära misär jag varit högst delaktig i den sista tiden:

  • Harlan Coben - Den enda lögnen
  • Johan Theorin - Skumtimmen
  • George Pelecanos - Ren som snö

Nu ska jag byta blöja...

Edit: Jag hade tänkt beställa Maria Svelands Bitterfittan till A-K, men någonting sa mig att gesten inte skulle uppskattas - trots att innehållet med all säkerhet är välskrivet och bra.

Inga kommentarer: