fredag 21 december 2007

Vinresan



Denna fredag beger vi oss till den amerikanska västkusten - närmare bestämt Kalifornien och vinregionen Central Valley, öster om San Fransisco.

A-K fick något stirrigt i blicken när jag droppade nyheten om att det blev amerikanskt och anlade en frågande min tillsammans med konstaterandet att jag alltid ska krångla till det... Å andra sidan så växte hon aldrig upp med Angela Channing.

Jag kan dock dryfta mig till att ägna en liten stund åt att fundera på varför jag så envetet undviker franska och italienska viner... de om några borde ju borga för kvalitet och bouquet. Förvisso kan jag ju göra det enkelt för mig genom att faktiskt tillstå att jag verkligen föredrar de Australiensiska och Sydafrikanska druvorna... men sanningen ligger nog närmare att min barndomstid kantades av föräldrar och äldre släktingar som drogs med i den kontinentala andan att köpa franskt, spanskt och italienskt lantvin... fråga inte mig, men om jag får gissa så smakade det antagligen mest skit - men det kommer ingen att erkänna.

Vår leverantör är Ironstone Vineyards och labeln är Gravel Bed vilket syftar på den träskmark som bildades av smältvattnet från de sluttningar som ramar in dalen.

Smaken är ungdomlig, fruktig, aningen syltig med inslag av örter, mörka bär och lakrits. Innehållsmässigt hittar vi tre druvsorter - 60% Cabernet Sauvignon 30% Merlot och 10% Cabernet Franc.

Nu återstår bara njutningstillfället.

Inga kommentarer: