lördag 29 september 2007

Samstag

Lördag med regn och rusk - flertalet planer som fick stryka på foten, men en liten uppdatering på bloggfronten med aktuella händelser och ändelser från Familjen Apas värld bjuds det på till kaffet...
I dag jobbar Mami på mackerian - det var tydligen någon jättebeställning med pajer och smörgåstårtor som skulle tillverkas. Passar bara bra, då får Papi och DJ lite kvalitetstid med bus och upptåg på agendan. Just nu sover hon lite på lunchen, men innan det hann vi avverka allt från Nicke Nyfiken på Barnkanalen till hela havet stormar samt simulering av trafikolyckor med hennes Bobbycar. Egentligen skulle vi ha tagit en långpromenad men SMHI ville annat. Till lunch serverades delikat pytt-i-panna med massor av ketchup, sånt gillar hon - annars är det dömt att misslyckas med att truga i henne något onyttigt. Ett märkligt barn som totalvägrar glass, pannkakor, god sylt och sliskiga bakverk - hellre då spenatsoppa, majskorn, osötade skorpor och kex, fiskpinnar men utan god sås, blodpudding och annat tråk. Läsk och godis har hon aldrig smakat och tittar inte ens åt... En riktig pretto-unge, men jag hävdar bestämt att hon på ett utstuderat sätt försöker få Papi att känna dåligt samvete över sitt eget missbruk.

När Mami dyker upp tänkte jag gå iväg och handla något gott vin tills ikväll, det lutar åt att det blir en Kleine Zalze (2005) från Stellenbosch-distriktet i Sydafrika - ett utmärkt vin som förädlats genom att kombinera druvsorterna cabernet sauvignon, shiraz och pinotage. Det enda abret är väl att enligt Systembolagets lagersaldo så finns det bara ett ex i butiken i Lunagallerian.



Dessutom tänkte jag nog passa på att besöka leksaksbutiken i Kringlangallerian - det var länge sedan som DJ fick någon lite dyrare leksak, och sedan hon började på dagis känns det som om hon har tagit flera utvecklingssprång. Jag spanade in en rolig robot med knappar och blink och ljud som lär ut basic räkning och bokstäver samt lite sång. Det är hon värd flickebarnet, som i och för sig inte lider någon nöd - vi är båda av den övertygelsen av att ett barn överstimuleras med för mycket leksaker och prylar runt omkring sig. Vi brukar försöka ha som regel att det max får vara tre saker framplockade samtidigt - om det är rätt eller fel vet jag inte, men vi har valt att ha det så. Över huvudtaget så tror jag att så länge man är konsekvent i sin uppfostran så fungerar det som en trygghet för ett barn i den åldern.

Ja just det - såg att Lasse Lind spelar på en scen vid Marenplan i samband med Studentkampen som går av stapeln idag, en tävling där stadens högskoleutbildningar gör upp om ett åtråvärt pris. Sedan vet ju både du och jag att det bara handlar om ett sanktionerat och fördoldt förfestande - låter jag bitter? Beror antagligen på att jag aldrig fick sitta på studentrummet och sy fast en massa tygmärken på en overall som en sopgubbe bjuckat på...*bitter*. Om vädret tillåter så är jag sugen på att stanna till och lyssna på honom en stund.

Och när vi ändå är inne på musik... ta en titt på nedanstående bilder och försök hitta den gemensamma nämnaren:




Det är ok om ni inte hittar någon, det gjorde inte jag heller - men Kent, ni vet han som utvandrade från Östersund i slutet på 80-talet och som även tog avstånd från samhället i samma veva, han hade tydligen lyckats hitta en hook...

Personalmatsalen på Zenecan, fredag eftermiddag:

- Du Jimmy! Du gillar väl dom där Duran Duran eller vad det heter?

- Jodå... (samtidigt som jag försöker förstå vad han fiskar efter)

- Ultima Thule!

- Jaha? (mer förvirrad)

- Ja, Ultima Thule, det hör man ju på namnet, det låter liksom likadant...

- Ultima Thule och Duran Duran? (söker febrilt komma på vad han är ute efter)

- Ja, de kör väl lite typ samma musik?

- Men alltså driver du med mig? Nog för att du är ointresserad av allt som har hänt sedan de rev muren i Berlin - men inte ens du kan väl ha undgått debatten kring Ultima Thule som rasade som bäst under 90-talets början. Kravaller, högerextremism, vit makt musik - tidningarna, och även lokalforumet LT som du dyrkar svämmades ju över med artiklar. Skivaffärerna i stan vägrade ju sälja skivorna osv...

- Du menar alltså att de inte är så lika? Men jag tyckte att namnen klingade som om det skulle kunna vara så.

Och så här fortsätter det varje vecka - skulle begreppet världsfrånvänd ha en bild i Nationalencyklopedien så skulle Kent stoltsera där... men samtidigt kan man ju inte komma ifrån att han faktiskt bjuder på ett gott skratt rätt ofta - och det kan man ju inte beskylla alla för att leverera i samma fabrik.

Inga kommentarer: