lördag 22 september 2007

Kermit



Jag när en mupp vid min barm...

Jodå, sällsamma äro min livskamrats vägar och vindlingar - igår förkunnade A-K stolt att hon och morfar skulle iväg på öppet hus på Scania under lördagen. Egentligen inget konstigt med det då morfar tillhör inventarierna efter minst 47 års förtjänstfullt arbete. Man kan säga att morfar Lasse ÄR Scania. Själv var jag där för två år sedan med honom och studerade stadens andra jätte och deras LEAN-arbete, vilket var intressant då Scania säkert ligger en 10 år före AstraZeneca på just det området. Å andra sidan så ligger man ju 40 år efter Toyota, men det var en parantes.

Nåväl, inget sällsamt i det om det inte vore för den lilla delikata detaljen att hon dessutom tänkte passa på att söka jobb i samma veva... ehm...va? En Kermit i familjen? Ska DJ's mamma bli en Scania-mupp?! Hold your horses, ja vi tar stryptag på kamelerna och girafferna också... Scania-mupp!!?

Ja, fast varför inte tänkte undertecknad Papi när han hade vaknat till sans igen - så illa är det kanske inte. Trygg arbetsgivare - bra tider - bra lön - säkert trevliga arbetskamrater i stil med han på bilden - fina rekreationsfaciliteter - och en hel del andra förmåner. Kanske inte så tokigt ändå tänkte Papi och svepte sin vita läkarrock omkring sig. Appropå läkarrock så var fredagen en tuff match som under kvällen skördade ett trött offer. BusinessControll-mötet på förmiddagen förpliktigade med strukturellt spindelarbete kring kapacitet, en intressant agenda om det inte vore för att tre veckors konstant natt-tjänst skulle vändas om under torsdagen till fredagen. Disträ var Papis epitet för dagen - men jag tror att vi hade en hyffsad framdrift. Efter lunch var jag dessutom tvungen att gå in på avdelningen och ta över efter Kents underbemannade spillror - man kan väl säga att det är tur att man slipper starta upp på söndag kväll.

Jag hade dock en intressant diskussion med Robban som är fabrikens LEAN-koordinator, han propsade bestämt på att jag borde söka hans dito i den närliggande i.v-fabriken - skulle tydligen ligga rätt bra till då jag arbetat upp ett starkt intresse kring mitt namn. Sånt där som värmer en trött fredageftermiddag - dessutom ser jag i.v-fabriken med sin intravenösa och sterila tillverkning av flytande Nexium som en spännande utmaning. Det som i så fall talar emot det hela är den nytillträda rollen som skiftkoordinator som jag tror har potential att utvecklas - dessutom har projektet med Standardiserade Arbetssätt och 5S-certifiering som jag driver väckt upmärksamhet utanför våra egna väggar. Lägg därtill att i.v-tjänsten är förlagd till dagtid vilket skulle påverka familjens redan ansträngda ekonomi... men med en Scania-muppslön så... tja kanske... Sista ansökningsdag var nu på fredag vilket känns lite tight - men jag ska ta en funderare och sondera terrängen.

Så där ja - slut på självupphöjande CV-monologer. Helgen ser lugn ut - vi skulle egentligen ha haft en ost-provar-kväll med mor- och farföräldrar igår då jag försetts med en hel kartong med ostar från Falbygdens ostfabrik genom Buzzador-kampanjen som jag är ansluten till. Men då mormor Lena opererat foten i veckan, farmor Anitha skulle stå för det sakrala inslaget vid fredagens FUB-dans och Papi var dödstrött så sköts projektet lite på framtiden. Vi kanske kan kombinera det med nästa paket som dimper ner om en vecka. Då fullspäckat med nya varuprover från Löfbergs Lila.

DJ är snorig, täppt och förkyld - så det blir nog bara en liten lätt luftning med en kort promenad - kanske bort till alla parkeringar vid Tom Tits för att "spåtta" lite. 984 ska inkasseras - det går snabbt nu, så snart kan jag börja flåsa alla som jag har drivit in i platespottar-fördärvet i ryggen. Kan även bli en sväng förbi Systemet för inhandling av en god shiraz till kvällen - vi får se.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte oxå ta över befälet hemma , så du det kan bli ett ja till ATM-kryssningen. Vi behöver hjälp med ommöblering av några hytter.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

jag ska möblera om ditt rektum.

Anonym sa...

Helt ok, bara du följer med

Anonym sa...

RÖVSLIXmmmmmmmmmmmmumma