torsdag 6 december 2012

ett levande centrum


Där andra sysslar med klappjakt bedriver Jimmy istället hetsjakt och obstinerar ännu en gång mot de centrala delarna av den stad han allt mer kommit att förakta. Ambitionen med centrumkärnan är enligt utsago ett varierat utbud för alla åldrar och just den problematiken har vi avhandlat tidigare. Vad vi däremot inte har dryftat i detta forum är en annan i mitt tycke viktigare faktor, dvs. kringmiljö och intryck vid själva handlandet. Och kanske är det så att en stad får den centrumkärna och dess klientel som det förtjänar. Jag skulle kunna inkassera enkla och billiga poäng genom att sparka på det nya inslaget i stadsmiljön i form av industrialiserade tiggare från öststaterna. Jag skulle kunna jämföra Lunagallerians klientel som stämmer rätt bra överens med det sunkiga utbudet mot Kringlans lite (med betoning på lite) chicare besökare. Men jag gör inte det.

Istället har jag de senaste åren gått och irriterat mig på en annan grej. Varför luktar det ofta avlopp och avföring i mer eller mindre alla butiker från och till. Och här är H&M tätt följt av ICA Kringlan + Konsum värst. Vad är grejen och varför görs det inget åt saken? Det är inte direkt så att man lockas till att strosa runt och impulshandla när näsan längtar efter lindring. En bajamaja på Roskilde är stundtals att föredra. Fixa för fan!

Inga kommentarer: