fredag 21 december 2012

bilfritt


Jag tror vi tar en bilfri dag idag - ingen idé att vältra sig i sådant som bara skapar bitterhet och vämjelse, bättre då att celebrera både det ena och andra.

Först ut så slår vi på stora trumman för att det forna musikoraklet, numera bara nätplayer, Papi Jam för tredje året i rad hittat den alternativa jullåten. För två år sedan var det Petter, Ison & Fille som tillsammans med Mogge hängde på "Stationen". Förra året droppade Mauro Scocco ett melankoliskt julkort ifrån New York. I år är vi tillbaka i förorten för att bland betongen plocka upp mästerverket "Det kommer att vända". Riktigt bra.

Vad mer att fira? Kanske det viktigaste av allt. Märkte ni att det vände vi elvasnåret? Nu blir det äntligen ljusare igen - apropå att det kommer att vända. Nu tar vi sikte mot värme och sommar igen. Ni tror att det är hundar som lämnar gula fläckar i snön - tänk igen... det är jag som springer runt och pissar på vintern.

Dessutom kan vi lite kort fira att jag i dagarna har hållit upp med coca cola i två år - och jag känner fortfarande inget sug. Har dessutom bytt ut det mesta av det kolsyrade vattnet mot rent kranvatten.

Ja.. så kan vi ju fira att jorden faktiskt inte gick under idag - om nu någon hade väntat sig det, Jag vill nog påstå att jorden redan har gått under och att vi i ett mera logiskt tidsperspektiv kan inrikta oss på att människan och mänskligheten kanske max har 100-150 år kvar. Sedan börjar det om igen. Gör om gör rätt typ.

Ester och jag kickstartade hennes livs första jullov idag med en radda aktiviteter. Vi har bland annat åkt snowracer i Badparken där hon fann en kopia av sig själv från Uppsala. Vilket ledde till att en frusen pappa blev överflödig och fick titta på i över en timme. Till slut fick jag med henne hem för lite julpyssel. Apelsiner kläddes med nejlikor samtidigt som julfika spred goa dofter i våningen. Därefter tömde vi ut allt Lego på golvet och byggde ihop allt efter ritningar. Kan tyckas vara fantasikvävande - men en gång per år tycker jag att man kan vara lite stel och skitnödig. Dessutom vet jag ju att det kommer att ramla in en del nytt på måndag så då passar det ju bra att ha gjort en inventering.

Nu är det nattis så att vi är utvilade inför morgondagens löppass. En runner vilar aldrig, lika bra att hon lär sig det från start.

Inga kommentarer: