fredag 8 juni 2012

tortyr från hell


Droppade en note på facebook i morse om att jag befann mig på Folktandvården och firade triumfer. Hade nämligen gått omkring under veckan med en diffus molande värk där det inte riktigt gick att precisera om det var tand eller käke det rörde sig om. Denna note var märkbart populär i vänskapskretsen och renderade en mängd gillanden och glada tillrop - verkar finnas en sadistisk ådra i den kretsen må jag säga. Fast i närheten av den sadism som tillförordnade dentist praktiserade kommer de aldrig... Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig vilka illvilliga metoder det finns - och hur svårt kan det egentligen vara att krama ut sanningen ur brottslingar när denna arsenal finns tillgänglig.

Röntgenbilderna - naturligtvis fyra stycken eftersom hon "ville vara säker" - visade i princip nada. Möjligtvis kanske en antydan till en inflammation vid en av tandrötterna - men ändå tveksamt. Därför skulle vitaliteten i den tandens rötter utforskas och det gör man tydligen med ekopulser som skickas ner i varje nervrot. Tro mig... har ni sett folk som defibrilleras? Den här Papin skakade värre än på ett strobo-rave. Detta räckte inte för djävulen i vitt - utan nu skulle alla tänder runt omkring testas, och då ska man komma ihåg att varje hörntand har tre rötter. Shake it baby! Efter det chitt-chattade vi lite och kom fram till att det antagligen rör sig om att jag är för sammanbiten när jag sover. Här skulle bettskena kunna vara ett alternativ men jag förordade avvaktan för att se om den annalkande semestern eventuellt skulle kunna dämpa denna omedvetna press. Jag var redo för att gå, men då vaknade belsebub till liv igen och plockade fram en ny innovation. Små bomullskulor som sprayades med flytande kväve... nja, eller något liknande. Huvudsyftet var i vilket fall som helst att få denna arma lekamen att skaka igen - och som de lyckades. Som belöning lämnade jag en svettpöl i läkarstolen när jag till slut äntligen fick resa mig och stapla iväg.

Åttahundra kronor fattigare och med rådet att knapra Ipren i fyra dagar. Hallelujah!

Inga kommentarer: