söndag 3 juni 2012

summerburst


Okej... vädret i helgen har avhandlats i flertalet sociala medier så jag känner väl inte direkt att jag har något att tillföra på just den punkten. Kan dock inte hjälpa att jag alltid får en oroskänsla som sätter sig på lynnet varje gång ett lågtryck får fäste på dessa breddgrader. Det finns något olycksbådande över det...

Tur då att jag och Ester begav oss till ett enviroment som är vackert och har en sällsam charm oavsett väder. Jag vet inte om det var förra eller förrförra året som blev startskottet på denna trevliga tradition där vi har hela Örenresidentet för oss själva. Låt gå att vi har haft betydligt större tur med vädret dessa år, men vi var ändå vid gott mod när vi sprängde över Tottnäsbron och lämnade fastlandet i fredags. Jag hade dessutom kört dubbla träningspass hela veckan så jag intalade mig att detta var precis vad jag behövde. Lugn och ro i brasans sken tillsammans med en bok och ett glas vin... ja, åt gången.

Ester fnulade med pysselböcker och sånger när hon inte var ute på tomten eller vid stranden på upptäcksfärder - och själv tog jag mig an att slipa bänkskivor i Vargstugan när aktivitetsnerven pockade på. 


Riktigt ensamma blev vi nu inte - istället avlöste det ena trevliga besöket det andra. Först ut var morfar som hade lite ärenden för sig - fast mest tror jag att han var ute för att ha klubbmöte med Ester. Deras hemliga klubb går mig på nerverna =) för hon inkasserar chokladdelikatesser som hon sedan vägrar att bjuda på. Jag är tydligen "inte med i klubben". Efter det kom nästa ekipage med yrväder rullandes och ut tumlade Mami och Merinda som iscensatte ett av de effektivaste grillbesöken jag varit med om. Gudomligt gott var det i vilket fall som helst - de hann dessutom rulla iväg i tid så att jag och Ester kunde avsluta kvällen med lite Fia med knuff och en skål chips. Lägg därtill vuxenfaiblessen att i försommarskymning få sitta och avhandla Karlavagnen som numera huserar på P4. Jag har jättesvårt att förlika mig med att Peter Wahlbeck leder detta program - istället sitter jag hela tiden och funderar på om han ironiserar eller bara driver med en hel genre. Det är dessutom en märklig samling människor som ringer in till detta program... den här helgen var det verkligen mytomanernas afton.


Allt har dock sin ände och idag städade vi huset innan hemfärd och tog en långpromenad längs Stenstrand där en ensam "kajtare" trotsade vädrets makter. Men snart är vi tillbaka - faktiskt redan på lördag kväll efter att vi har varit ute och firat farfar på Körartorp. Sommaren är hur som helst igångkickad - och ett bevis på det är skylten utanför rökeriet som förtäljer öppning fredag den 15:e juni klockan 13.00. Mark my words.

Inga kommentarer: