måndag 25 juni 2012

sommar 4.0


Under inrådan av Papi, och godkännande av Ester så är nu årets sommarbok till godnattsagostunderna utsedd och berställd. Föga otippat är det en  Astrid Lindgren. Men eftersom det är Papin som ska pina sig igenom själva högläsandet så manipulerade han själva urvalstillfället och styrde processen till att landa på Mio min Mio. En spännande saga som jag tycker har fallit till glömska lite - antagligen för att den saknar en SF-filmatisering och därför inte ingår i det utbud som matas både på Bompa och på dvd. Dock finns det ju en liten juvel från Nordisk Tonefilm och Gorkyfilm med den absurda rollbesättningen av Christian Bale som Bosse. Lägg därtill att den är regisserad av Timothy Bottom och att även Susannah York och Christopher Lee finns med bland rollerna så förstår ni det märkliga. Jag tänkte att en filmkväll blir själva finalen på den här sommarläsningen.

Nu ska jag bara öva lite på att få fram samma vemodiga skorrande som Astrid själv hade patent på under sina levnadsdagar. Dessutom har jag bunkrat upp med ett gäng påsar Fishermans för att hålla rösten i trim. Så bring it on.. riddar Kato här kommer vi!

Inga kommentarer: