söndag 20 maj 2012

tax free







Vad är nu detta tänker du... och bor du i Södertälje kommun så har jag full förståelse att det genererar huvudbry och därtill förundran. Sådana här självklarheter är du naturligtvis inte van vid och har därför aldrig haft anledning att ifrågasätta. Mest för att du har resignerat och accepterat din tillvaro. Tyvärr.

Detta är fyra stycken välservade friluftstoaletter som är utplacerade längs min 5-kilometerslinga ute på ön. Japp du läste rätt - jag kan med andra ord skita åtta gånger under ett millöp, eller varför inte sexton gånger på en 20-kilometare. Fast å andra sidan kanske man inte tar sig i mål med så många tömningar - det viktiga är dock att möjligheten finns. Och möjlighet hänger ihop med sunda prioriteringar - därför hittar du inte en enda sådan här tingest inom Södertälje kommun med snart 100000 invånare.

Jag trodde länge att kommunens vanskötsel hängde direkt ihop med att den under evigheter har lytt under socialdemokratiskt styre. Det gör Nynäshamn också. Därför tenderar jag allt mer att tillskriva mig till den allmänt växande tesen om att vi förvaltas under idioter och klåpare. Ju mer jag tänker på det, desto solklarare blir det. Jag föreslår därför ett uppror bland alla skötsamma välordnade löpare, friidrottare, orienterare mfl. Receptet på hur man belönas med konstgräsplaner och multilekplatser i den här kommunen har tillämpats länge. Det är säkert inskrivet i stadgarna till och med.



Vet ni förresten vad det här är? Det är ett medborgarförslag som gick direkt ned i papperskorgen. Det gör alla medborgarförslag. Det har man stolt förkunnat på ett mittuppslag i Länstidningen. Men man välkomnar dock dessa förslag, för det är viktigt att ha en dialog med kommuninvånarna. Dessutom är det för tidigt att dra några slutsatser - man har nämligen bara hållit på i två år med detta forum. Ja men då så...

Inga kommentarer: