lördag 2 juli 2011

Jean de la Bruyère


...var nog något på spåren när han myntade det odödliga "att skratta åt förnuftigt folk är dårarnas privilegium". Jag vill dock mena att jag precis kört en reversed version av upplägget. Satt och chillade i min lounge ute på pation ikväll, klockan hade väl precis passerat 22-bläcket när jag tittade upp och tvingades höja på ögonbrynen... För in kom en flyttbuss rullandes och en fars värdig Vallarna i Falkenberg tog sin början.

Först och främst så undrar jag ju vad det är för fel på folk, och hur man vid sina påstådda sinnes fulla bruk kommer på idén att köra ett flyttrace mitt i natten. Nåväl, tänkte jag, det kanske rörde sig om det sista lilla småkrafset som man ville avsluta dagen med - men icke... inte ens nära. Vi pratar flyktinglass i panik... ingen strategi, ingen kordination, ingen plan, ingen tanke, inget jävla alls faktiskt... och grejorna bara ramlade ut ur det begränsade utrymmet. Höjdpunkten måste nog ha varit när man i affekt fick ett helt vitrinskåp att gå i tusen bitar. Sedan rullade det på... det smälldes i dörrar, det dundrades i trappor, det skramlades och ropades i samtalston modell "skrika" - och då ska man beakta att det här är ett certifierat trygghetsboende med 30% äldreboende. Fast hänsyn raderades väl ut ur SAOL någon gång under 90-talet.

Det mest fascinerade, förutom att de var tre till antalet, var att man väntade med att lassa ur kyl och frysarna (jomen, det ska tydligen öppnas restaurang på våning fyra i D-porten) tills framåt halv tolv... Hur tänkte man där... vi tar det som kommer låta allra jävligast sist?

Kan tänka mig att det börjar borras upp tavlor runt 02 inatt... men tro inte att jag är bitter - det här gjorde faktiskt min dag, en dag som annars gick i luftfuktighetens tecken. Måste ha legat på runt 90% idag. Både bra och dåligt... man får fina muskelådror på armarna - å andra sidan så krackelerar alltid huden i mitt ansikte, och jag får som små vätskeblobbor som sedan blir till missprydande sår - lite enerverande faktiskt.

Inga kommentarer: