torsdag 7 juli 2011

Mayn!


Men visst är det väl för härligt så säg... Vi är en bit in i juli - mitt i brinnande högsommar, den ljuvligaste av årstider och jag har precis avnjutit en härlig frukost ute på innergården. Solens kittlande strålar lockade, och eftersom jag har eftermiddagsskugga på pation så får Muhammed gå till berget. Frukost på eftermiddagen tänker du... men det får bli så när man lite (o)taktiskt har lagt de tre sista arbetspassen innan semester till nattetid. Två kvar nu... känns nästan lite magiskt - jag menar som jag har längtat. Det är en begränsning på gott och ont jag har, och något som jag försöker bearbeta - det finns andra årstider än sommaren Jimmy! Försök leva lite även då... vi kan väl med handen på hjärtat säga att det går lite halvknackigt.. men wtf!

Något annat på agendan? Hmm... inte mer än att jag raidade centrumkärnan lite tidigare och kompletterade tischbeståndet inför semestern... Gäller att passa på nu när de stora kedjorna går på knäna och nästan prostituerar sig i sina atempts att locka in mig. SMS från både Stadium och H&M catchingade in 20 och 25% i rabatt - inte fluglort om du frågar mig.

Mer då... well, det är inte ofta numera som jag promotar böcker eller ger recensioner - mer än att jag droppar vad som ligger på nattduksbordet här i marginalen till höger. Meen, jag säger men... om ni bara ska läsa en bok i sommar så se då för guds skull till att det blir Morgan Larssons Radhusdisco. En ömsint och träffsäker bok som utan att bli överpretantiös, exemplifierande eller samhällskategoriserande beskriver en pojkes uppväxt i Trollhättan under slutet på 70- och större delen av 80-talet. Dvs. egentligen en copycat på min egen skoltid. Och det är fascinerande och humoristiskt hur han pricker in de naiva tankarna vi hade, vad som var viktigt, prylar och hierarkier - i en tid innan internet och globalisering tog vid. Den är helt enkelt fantastisk!

Inga kommentarer: