lördag 8 januari 2011

Fascinerande



Jimmy är inte bara en surpitt som stör sig på saker, utan kan även fascineras av sådant som sticker ut eller förundrar honom.

Det byggs en hel del i de centrala delarna av Södertälje när citykärnan förtätas - och än mer är på gång. Om detta vittnar de stålskelett som reser sig mot skyn och som går under namnet lyftkran. Jag stod och tittade på en av dem i arbete och kunde inte låta bli att imponeras av dess konstruktion. För utan att ha någon som helst insikt i byggbranschen, mer än att Linus Anuskotte blåser den på daglig basis, så förstår jag att det handlar om precision, beräkningar, fingerfärdighet.

Jag googlade på ordet lyftkran, men det gav mig bara en uppfattning om vilka olika lyftkranstyper det finns. Jag funderar snarare på detaljer som:
  • Hur monteras de upp, och hur och med vad förankras de.
  • Hur styrs de.
  • Hur beräknas motviktsblocken som hänger i bakdelen, är det decimalperfektion och hur hissas de upp och fästs.
  • Finns det någon självklar positionering av en kran på en byggarbetsplats.
  • Varför hör man så sällan talas om olyckor kring lyftkranar - är det en säker konstruktion.

Ni ser, det rör sig även relevanta tankar i eder förvittrade bloggares huvud. Finns det någon som kan bringa lite ordning i frågeställningarna.

Linus?

Inga kommentarer: