tisdag 5 augusti 2008

MIO-katalogen 1969 eller 2008





Lugnet i viken är tillbaka efter två dygns oroliga svallvågor - jag testade förresten att nakenbada i piskande regn och grumliga vågor som slog mot min lekamen - lite udda och väldigt lite sommar... men en syn för gudarna.



Gudar ja... eller nej, det var en ganska malplacerad övergång, men ett stenkast bort i ovan nämnda skärgårdsvik tornar ett pro-futuriskt monument upp på en klippa och vittnar om fornstora dagar. En tid som stod på tröskeln in i rymdåldern och där arkitekter fick tillfredställa sin lek- och experimentlusta. Detta monument, som idag står mer eller mindre oförändrat, minner också om en tid där extravaganta pionjärsentreprenörer fick ge utlopp för sin nyvunna rikedom och sinna udda vanor - och dessutom komma undan med det. Jag talar här om Simon Spies och hans märkliga sommarhus Villa Spies.








Villa Spies eller Villa Fjolle som den också kallas färdigställdes 1969 av den svenske arkitekten Staffan Berglund. Denne Berglund hade tidigare vunnit en arkitekttävling som gick ut på att utforma ett boendekoncept utöver det vanliga för Spies resenärer. Simon Spies närde tidigt en vision om att utlandssemestrande skandinavier snart skulle komma att kräva mer än ett litet rum med en TV under sin ledighet.

Villan som utifrån påminner om ett nedsläppt UFO lever även invändigt upp till sin välkomnande exteriör. Villan har en flexibel planlösning som kan ändras efter behov. Utöver de flyttbara skärmväggarna finns även fast möblemang samt mycket avancerade tekniska detaljer, avsedda att tillgodose beställarens olika behov och tillfredställa alla sinnen. All belysning, ljud, luftfuktighet och temperatur går att ställa in från en panel där man har full kontroll över husets alla funktioner. Interiörens oväntade detaljer är anpassade efter Spies önskan om en representativ miljö för konferenser, fester och affärsmiddagar.








All fast inredning såsom tak, väggar, golvets heltäckningsmatta samt möblemang går i vitt. En fast halvcirkelformad soffa ligger nedsänkt i golvet för att inte blockera utsikten mot fjärden. Från en röd Star Trek-inspirerad kontrollpanel i soffan kan man styra husets alla finesser. Fönstren är försedda med ett motoriserat system av heltäckande mörkläggningsgardiner och på golv, tak och väggar kan bilder projiceras med hjälp av ett antal projektorer installerade i taket. Högtalare är placerade runtom i byggnaden, osynliga för blotta ögat.



På undervåningen i mitten av villan finns en höj- och sänkbar matgrupp som med en enkel tryckning kan hissas till det övre planet. Man höjs då upp till ett kupolliknande takfönster genom vilket man har utblick i 360 grader mot viken. I badrummet finns ett handfat i transparent plexiglas som även det är höj- och sänkbart. Badkaret går i röd transparent plexi.

Utvändigt är utomhuspoolen platsgjuten i betong och har samma formspråk som hustes sockel. Poolens vattenspegel ger inifrån huset intryck av att vara en fortsättning av fjärden nedanför.









Än idag är huset i Spies ägo genom Simons unga hustru Janni - detta till trots hennes vidlyftiga och dåliga affärer som tvingade miljardkoncernen mer eller mindre i konkurs. Hon gifte efter makens död om sig med miljonären Christian Kjaer vilka tillsammans nu driver Tjaereborgs Rejser. Huset fungerar som rekreationsställe för de anställda, men en vecka om året tillbringar Janni sin tid på Torö och då vajar den danska flaggan högt över trädtopparna.

I nästa inlägg tänkte jag ta upp myter och legender kring den excentriske Simon Spies och dennes märkliga leverne. För till trots att det gått nästan 25 år sedan han lade benen i luften så har varje öbo härute sin egen historia från den tiden att berätta.

Och håll med om att möblerna som snart är 40 år gamla - lika gärna kunde vara ett uppslag från årets MIO-katalog.

Inga kommentarer: