torsdag 21 augusti 2008

kringelstan


Den numera årliga gratisfestivalen Pretzeltown har precis mullrat igång 35 meter ifrån där jag bor - närmare bestämt stadsparken i Södertälje. En i mitt tycke ganska genuin och lagom avspänd tillställning som växer sparsamt. Förra året var det stora dragplåstret Gemini 5 och 250 kg - i år har man lagt en hyffsad akt varje kväll i form av Kalle Baah, Entombed och så då ikväll Hoffmaestro och Chraa.

Just de sistnämnda är jag bra sugen på att kliva ner och spana in - en trevlig livesession som spretar åt olika håll. Får jag sätta ett epitet så blir det Gringo-ska. Men då måste det banne mig sluta spöregna - annars ställer jag mig på balkongen i stället. Festivalområdet är alltså en stadspark med ett utmärkt läge då både pendeltågstation och bussgata är förlagd intill. Kan egentligen bara erinra mig att Universitetet vid Frescati skulle vara ett snäpp bättre.

I övrigt så ger festivalen utrymme för en hel del olika musikstilar, både inhemska och utländska och duger inte detta så kan man ju alltid ta 751:an upp till Råby hage och spana in Nordman och hon bildäcket Perrelli.