söndag 3 augusti 2008

blinka lilla stjärna



Söndag idag... vilket innebär, oavsett inställning, startskottet för årets sista semestervecka. Det andas lite vemod över den meningen men undertecknad har bestämt sig för att mota det inrullande vemodet i grind. Sven Dufva är utplacerad vid Tottnäs och släpper inte en enda slokörad och busködgad tråkmåns över bron.

Vi fångade upp ett regnväder under vår hemresa från mörkaste småland där duellen i Silver Springs tog form (mer om detta senare idag) - detta regnväder tackade för vår gästvänlighet och bestämde sig för att ligga kvar över gårdagen. Jag vet inte om det väntade in lite av sin bekantskapskrets men SMHI meddelar dock att den senaste värmeböljan nu nått sin kulmen - fan trot. Man ska dock inte klaga - vi har haft en helt underbar semester hittills med överflöd av sol, god mat och uppfriskande dryck. Grillen har gått vitglödgad och badbyxorna har aldrig hunnit torka - det är livet... det måste det vara, även om min arbetsgivare antagligen tycker annat. Det slog mig häromdagen att jag bara har jobbat heltid i ungefär 19 år - det innebär ju... och det är en fasansfull sanning som uppdagas, att det är ungefär 29 år kvar att fylla med långa veckor och alldeles för korta veckoslut.

Denna insikt har fått mig att börja snegla på en idé jag skulle vilja förverkliga någon gång under den kommande 10-års perioden. Nämligen att spara ihop en ansenlig summa pengar (ja ja skratta ni...), ta tjänstledigt ett år och hyra ut våningen för att sedan fokusera på familj, natur och nuet - en form av självförverkligande. Detta kommer säkert inte att inträffa - Papis karriärsambitioner, även om de är långsiktiga, och de bör de vara med tanke på 29-årsaspekten är antagligen för starka - men en dröm är alltid värd att hålla vid liv.

Appropå jobb så levererade företaget en förvånadsvärd stark halvårsrapport... eller vänta korrigering... inte förvånadsvärd, vi har jobbat stenhårt på alla plan med att stärka upp konkurrenskraftigheten och att fylla forskningsportföljen med intressanta FAS III-objekt. Detta är istället ett kvitto på att vi gör saker rätt. Så med denna receipt så känns det lite spännande att återvända till den sterila miljön ute i Gärtuna.

Nåväl, denna sista vecka ska avnjutas utan större inbokade planer - jag ser dock fram emot att träffa en gammal klasskamrat från Hagabergstiden inne i Nynäshamn - detta har gett eko och troligen följer även en annan cliffhanger (internt) med. I övrigt blir det väl inte mer extravaganta utsvävningar än den dagliga löprundan, bus med Ester, bad i viken, båttur och fiske med "morcha", cykel till lanthandel för inköp av den dagliga tjurdrycken, biltur till Nynäs för bunkring och kontakt med yttervärlden, grillning och kvällsavslut med sommarens Plump-turnering. Den har för övrigt gått helt åt helvete, där A-K och jag ståtar med varsin ynka seger och där "Morcha" har kammat hem en sådär 13-14 stycken. Problemet ligger i - och det har jag försökt förklara för A-K - att det svartnar för ögonen på henne när hon lite paranoid anar konspirationsteorier kring ett vunnet set för Papi. Detta medför att "Morcha" lugnt kan sitta vid sidan och betrakta hur nutida warfare utövas och den gamla tesen om att blod är tjockare än vatten besannas.

Men ikväll vinner jag.

Inga kommentarer: