lördag 24 september 2011

Superhjälte


En fantastiskt trevlig dag i slutet på september här i Pretzeltown och vi beslutade oss för att göra som Luke, dvs. laidbacka. Lovisinskvarterens egen superhjälte hängde på sig sin vita mantel och bestämde att ponnysarna på Torekällberget skulle ridas löddriga. Så det var bara att ekipera på sig en värdig höstdräkt och knata den långa backen upp till de gamla kvarteren av staden. Lagom med folk gjorde att hon fick tillfälle att virvla runt i lador och bodar i jakt på grejor att pilla på. Schysst liksom.

Resterande del av dagen tillbringade we like anständigt folk, spatserande i sakta mak, utförandes diverse deeds and dos. Papi blev sedan lite sugen på en kall öl i gasset, men eftersom 112 på Liv och Död har informerat jäntungen om vad en fullgubbe är så fick faderskapet prestera något för den ynnesten. Exekutor E W Jonsson förkunnade att det krävdes 90 minuter spinning och så fick det bli.

Dagen avslutades med att vi lagade middag tillsammans - vår egen klassiker numera - Lime & Sweetchilimarinerad Lax. Och jag kan inte låta bli att fascineras över hur lyckligt busig jag blir varje gång av doften från lime. För mig är det den ultimata smaksättaren i nästan all matlagning. Plus att just den doften symboliserar så många trevliga faser och episoder i mitt liv. Jag skulle kunna kronologisera dem här och nu, men jag tror jag sparar det till ett alldeles eget inlägg där den lilla citrusfrukten får sin rättmätiga förkunnelse.

Inga kommentarer: