lördag 10 november 2007

vin(g)ligt



Denna lördags odyssé i vin tog oss tillbaka till Chile i form av Alta Tierra (89 kr.) - ett rödvin baserat på Carmenère-druvan. En druva som har sitt ursprung i franska Bordeaux, varifrån den importerades till Chile på 1800-talet. Under nästan ett dubbelt sekel antog, utgick man ifrån att det var Merlot man odlade - ett laboratorietest skulle dock i början på 1990-talet visa att det just rörde sig om Carmenère.

Carmenère-druvan har den karaktär som kännetecknar ett prisvärt vin, dock är den gröna paprikan inte lika framträdande. Det är ett uttrycksfullt vin som bjuder på fruktig smak med inslag av lakrits, peppar och vinbär. Harmoniserar väl med nöt- och lammkött, och kommer mer till sin rätt just till mat än soffpimplimg. Mer ett Papi-vin än ett Mami-vin.

Dock skulle man kanske ha investerat i ett Mami-vin då hon uppenbarligen har gått in i väggen efter hela två veckor som yrkesaktiv.

Annars har den annalkande kvällen lite av "dan-före-dopparedan" över sig. I morgon stundar ju årets viktigaste dag: Fars Dag. Och i år ser jag med tillförsikt dagen an. Jag har fullgjort mina plikter som far till fullo, ja kanske till och med lite med råge. Dessutom säkrade jag ju upp det hela med att dela ut både i-pod och Converse basketkängor på den mamliga motsvarigheten av dagen. Undrar just om man kan vänta sig en PS3.

1 kommentar:

Förhudslös och Ryggradslös sa...

man kan förstås undra varför bilden illustrerar en Sauvignon Blanc - beror helt enkelt på att jag inte orkade fota själv utan tog första bäst på Google.