torsdag 22 november 2007

Lång natts färd mot gryning




DAG 1 - TISDAG:

Maratonpasset inleddes vid åtta-tiden på tisdagmorgonen då övriga familjen förkunnade att nu var nattvilan över och "- eftersom du tänker spela innebandy ikväll så är även konvalecentparodin till ända" - ord och inga visor, men då vi tillämpar parlamentarisk demokrati i vårat hem så är en voteringsförlust på 1-2 (dvs. 50%) att anses som grov.

Muttrandes hasade jag mig upp, väl medveten om att vinterdäcken skulle sättas på under dagen - och med en titt ut genom fönstret ökade jag på euforismen genom att konstatera ett strilande regn.

" - men du har väl garage? och dessutom låter du ju alltid Strengbergs däck ombesörja av- och påmontering?"

Jo, men det är själva principen - avbryt mig inte nu.

Till min stora lycka hann jag med alla måsten innan det var dags att hämta DJ på dagis - det omfattar då förutom däckbytet även fönsterputsning, disk, bäddning och matinhandling. Men inget ont som inte för något gott med sig - det är som jag alltid har sagt... "allt gott kommer till den som väntar", och sanningshalten i det påståendet delar nu ut gratifikationer dagligen. För i takt med att Mami har givit sig hän åt yrkeslivet med hull och hår firar nu den nya hushållerskan stora triumfer hos Lil' Ester. Nu är det äntligen Papi som gäller - ktching! oj vad det klirrar i vårt umgänge. Papi får alla kramar, Papi får trösta, Papi är bästa lekkamraten, Papi är typ bäst. Till Mamis stora förtret - men det kan vara bra för henne att få spela andrafiolen också.

På kvällen var det dags för innebandy, och de gula killer-bootsen firade hyfsade triumfer. Jani hade tydligen nåtts av varningarna och satt antagligen och darrade i en garderob någonstans... nä vänta, han kom ju ut ur garderoben för några år sedan... vi säger väl källarutrymme då.

Direkt efter de kroppsliga strapatserna bar det raka vägen till Zenecans grindar, och därinne väntade en natt full av lustar... okej, rent hypotetiskt skulle det kunna vara så, men än har det inte inträffat - inga köttsliga i alla fall. Jag fick dock ett infall av att "jobba på riktigt" så jag ägnade 10 timmar till att titta på en skärm och notera en kontrollsignatur var 20:e minut. Detta skapade dock viss oro och jag fick flera gånger svara på frågan "vad jag gjorde"...

DAG 2 - ONSDAG:

Morgonljuset brukar i vanliga fall vara en budbärare som förkunnar hemgång och sängläge - så inte denna morgon. I stället traskade jag ut till Griffen som hade destinationen inställd på Peugeot i Sätra - garantiarbete för att fransosen inte ska börja brinna pga. sitt hetsiga temperament. Dessutom hade jag i god tid innan (1 månad) anhållit om att en speciell sorts fälgsidor till vinterdäcken skulle finnas hemma, samt att man kombinerade garantiarbetet med att fästa ett clips som saknas på ena stänkskyddet. "- Inga problem! Och stänkskyddsarbetet säger du bara till om när du kommer..."

Innan Griffen dock fick beträda E4:ans röda beläggning väntade ett besök på Select (hmm...undrar just varför...). Dels för att det hade kommit till min vetskap genom Joel på jobbet att garantiarbetet gärna kunde ta en 3-4 timmar - men också naturligtvis för de åtråvärda 355ml Red Bullisarna. Dessutom, trots Papis nattsvarta vinterdepp, så finns det ett svagt skimrande ljus i vintermörkret och det stavas: Lussekatter - god damn, vad jag missbrukar saffranskissarna! Så fram till lucia kan ni stundtals ana ett litet flin i Papis mungipor.

Peugeot jobbade på i bra takt och redan kl. 10.45 så stod vilddjuret och morrade ute på parkeringen. Men naturligtvis varar flyt sällan länge... "- Jo du, Lion 15' fälgsidor hade vi tyvärr inte hemma, men vi la med ett par andra som du får för samma pris - och det där clipset till stänkskyddet hade vi inte heller hemma så vi får ringa när det kommer in..." Ameh! Mää! Era satans jävla as... vad tror ni jag ringer en månad innan för!? Kan det vara för att jag som kund har ett personligt intresse av att få just de artiklar som jag vill ha...Kan det vara för att jag är en förutseende kund som aldrig stänger av förbättrings- och effektivitetstänkandet och därför vill underlätta för ert varulager... Kan det vara för att jag bor i fukkin' Södertälje och blir låst varje gång jag måste till Sätra då Södertälje av någon, gud vet vad, anledning är ett stort jävla svart Peugeot-hål... Och så belönar ni mig så här! Jag kan meddela att just nu står det fördel Kista i matchen om att få leverera den nya 207:an SW till familjen Apa i vår...

Väl tillbaka på svensk fosterjord... nåja... belönades Papi med hela 3 timmars sömn innan det var dags att hämta underbarnet ur Missionskyrkans klor för lite familjärt umgänge. Först gick vi och provade in en pulkahjälm på Stadium innan det var dags för lite shyssta moves på dansgolvet. Papi hade riggat discomaskinen och Backstreet Boys fick far och dotter att lyckas med koreografiska underverk. Go DJ! Go DJ! Go DJ! Papi överträffade sedan nästan sig själv när han slängde ihop en kulinarisk sensation (för att vara honom)... Kyckling, rotfrukter, pastarör tillsammans med en sweetchili-baserad sörja. Kan väl avslöja att jag tryckte i mig det mesta och Ester fick jag muta med två Dennis-korvar och en skinkmacka. Men sånt slinker emellan när hon tittar så där lyckligt på mig. Resten av kvällen ägnades åt koma-sömn. 36 av 39 timmar - inte dåligt!

DAG 3 - TORSDAG:

Mami jobbade mellan 15 och 21 idag då det var något kommersiellt jippo i regi av Centrumföreningen - detta borgade för en eftermiddag i lekens tecken. 3 lekparker avverkades i rask takt utan några större blesyrer - Rutschkanor står just nu högst upp på listan - däremot är gungorna fortfarande fast förankrade i botten. En kaxig lady men ack så harig när det gäller gungsen. Kan vara de enorma G-krafterna. Danssessionen fortsatte på hemmaplan och även denna kväll var det AJ och grabbarna som stod för soundet. Läggningen gick ganska smooth så därför är det en semesterfirande pappa som nu äntligen får bege sig tillbaka till uppdraget i Dalmasca. Ja ikväll, ska vi ju faktiskt tränga oss in bakom fiendens linjer i Archadia. Om jag överlever denna strapats så återkommer jag med ett nytt inlägg i morgon. Fredag brukar ju kunna betyda ett vintips...

Inga kommentarer: