söndag 20 januari 2013

Jack Frost


And we have a new leader...

Tror inte det undgick någon att Jack Frost svepte in över Svedala och klädde landet i gnistrande iskristaller. Inte att döma av inläggen på FB i alla fall - tröttnade någonstans efter åttiosjunde inlägget som förkunnade att det var minusgrader utomhus... no shit, liksom. Packade istället in familjen i lakritskatten för en tur till Kungens Kurva - på agendan stod IKEA, Systembolaget, O'learys och bio i nämnd ordning.

Sedan Ester blev tillräckligt gammal för att kolla på film så har vi plöjt all animerad sådan som går att uppbringa. Det fanns en tid då jag var skeptisk mot dessa skapelser, men i takt med att ålder och föräldraskap har hunnit ifatt mig har jag lärt mig att uppskatta dessa. Kanske till och med lite mer än Ester. De har alla ingredienser som en matiné ska ha - det onda mot det goda, den svages kamp mot den starke, hopplöshet och förtvivlan som byts mot framgång och glädje, sann vänskap och budskapet om rätt eller fel.

Dessa fantastiska filmer framstår mer och mer som fulländade skapelser och fram till dagens datum har jag hållit UPP som den bästa av de alla. Den viktigaste ingrediensen för att en sådan här film ska hamna på min topplista är att storyn står ut lite extra och att det runnit en och annan sentimental tår ur ett fadersöga. För just dessa strängar är producenterna ofta experter att slå an på. Idag såg vi "De Fem Legenderna", och den hade allt! Och då menar jag verkligen allt. Men framför allt så födde den en ny hjälte... Jack Frost. Om du har spelat och bedårats av Kingdom Hearts-serien så kommer du att förstå vad jag menar. Och jag hoppas innerligt att det redan har planerats en uppföljare. Men fram till dess får jag se fram emot en annan favorits 2:a - Dumma Mej dyker upp senare i år och vi kommer att vara där.

Vilka är förresten era favoriter?

Inga kommentarer: