tisdag 13 november 2012

vuxen


Tänk att det skulle ta drygt fyrtio år innan den här pöjken kunde uppbringa någon slags känsla av att vara vuxen. Men i morgon bitti smäller det... klockan 05.30 ringer klockan och då ska jag upp å rodda varm choklad och matlåda åt den lilla parveln som ska på utflykt. Vet egentligen inte varför just detta får fram adulta känslor men så är det. Och det här är ett uppdrag med ansvar för jag har fortfarande en traumatisk upplevelse på näthinnan från mina egna skolår...

Vill minnas att det var i tvåan eller trean och en utflykt till Drottningholm där en gul Snobben-termos i plast spelade huvudrollen. Curlingverksamheten bland föräldrar var ett okänt fenomen och "man-tager-vad-man-haver-mentaliteten" var rådande. Självklart höll inte en leksakstermos tätt så i botten på väskan simmade mackor och frukt i någon brun sörja. Och det må väl vara hänt - men ni känner också till den lukt som uppstår när varm mjölk torkar i kombination med tyg. Det blev lite för mycket för en åttaårig perfektionist att hantera.

Så vis av egna erfarenheter tog jag yrvädret i handen och gick all-in på en robust termos i stål, en redig kåsa och en tätslutande matlåda efter skolan idag. Här lämnas inget åt slumpen. Nu ska jag bara plugga lite chokladrecept innan läggdags. Vi säger väl så...

Inga kommentarer: