fredag 20 januari 2012

smaklöshet som konstart


En stor del av fotbollsvärlden, och minst 2/3 av Barcelona går just nu bananas i samband med att de första bilderna på de nya matchställen för 2012/13 har släppts. Jag brukar normalt agera förkläde åt Nike, vilket jag gjort sedan jag började tjäna egna pengar och hade råd med dyrgriparna - men inte ens jag kan uppbringa tillräckligt med support denna gång. Det ser helt enkelt förjävligt ut, som en sådan där rave-tröja på nittiotalet som bytte färg i takt med att man svettades. Å andra sidan så kunde jag inte bry mig mindre då Barcelona som lag inte triggar några emotionella band.


I stället vänder jag blicken norrut - eftersom jag låtsas att jag befinner mig i Spanien - och hälsar på i vackra Merseyside där fotbollens vagga är placerad. Och just vagga verkar ha spelat en central roll i utformningen av 'pools tröjor till nästa säsong. Herregud, hur tänker man - det ser ut som om ett amerikaniserat spädbarn har fått utforma en kreation som gjord för en suburb till Seattle, eller annan håla som inte har ett anständigt hockeylag. Jag menar, årets kreation kan mycket väl vara en av de snyggaste i klubbens historia. Stilrena, futuriska, prudentliga med skarp finnish som inger respekt. Prudentliga tänker ni... ja ja... det är mest för att tillfredställa alla helgerotiska lingvistiker där ute, men jag tror ni greppar budskapet i alla fall. Annars tar jag det i eldskrift: Gör om - gör rätt, annars blir det en lika miserabel vinter igen - precis som de senaste 20 åren. Det slår mig då hur tålmodig jag är i min väntan på en framgång...


Östers IF - 31 år
Södertälje SK - 27 år
Liverpool FC - 21 år


Medgångssupporter... mm jo. (klicka gärna på bilden för att förstora upp den)

1 kommentar:

Förhudslös och Ryggradslös sa...

Har forskat lite mer i ämnet och tydligen handlar det bara om ett utkast vilket skänker hopp. Däremot är det ju bekräftat att det fram till 2018 kommer vara det Bostonbaserade sportföretaget Warrior som levererar matchställen.