lördag 16 april 2011

Porsche, Spagetti, Pyrra



En ganska bra lördag so far... trots att helgen är ovanligt kort. Jobbade ju till 02 i natt innan jag stapplade hemåt genom den lugna och harmoniska staden. Var ändå uppe redan till 10 och bevakade ett par utgående auktioner på Tradera. Ett underbud och ett överbud gjorde summan equal, så Papi var nöjd.

Efter det luftade jag fransosen med en tur till diket som Gustaf den femte valde att parkera i 1946. Behövde komplettera lite till "skatten", dvs. Esters påskägg som blir grand finale på skattjakten under långfredagen. Fick tag på både hopprep och spelkulor - och det var då tanken slog mig... för planen är att hon ska invigas i den heliga rit som kulor på skolgården utgör... att jag kommer inte riktigt ihåg reglerna. Eller jo, själva reglerna kommer jag ihåg - både för grop, krocket och pyrra - men det är avståndet eller ansatsen som har fallit ur minnesbanken. Försökte söka på nätet, men där hänvisas man bara till att alla regler är lokala - och det kan jag väl köpa. Men är det någon då som har koll på våra "lokala" regler? Vad bellar en fyra-pyrra... är det åtta steg typ. Finns det någon grundregel eller utgångspunkt?

Btw.. fasiken vilket utbud det finns nu för tiden. Sådana där spejsiga grejer hade minsann inte vi. Då var spagetti och glasporsche kingar... innan oljekulorna dök upp. Ja, å det förstås... de som hade en farsa som jobbade på Scania och kunde svarva en ståldank i big size var ju kingpins...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var det inte 2 st steg/stenkula och 4 st steg/glaskula.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

kan ligga något i det!