måndag 11 april 2011

I C.M Bellmans fotspår



Hade bilen inne på service i morse och blev sedemera 7000:- fattigare - känns som kutym att bilbranschen prostituerar sina avgifter. Visst, ni kan kalla det för den stora servicen - men ni kan omöjligt lura mig att arbetsinsatsen motsvarar en timpenning på 3500:-. Jag börjar uppriktigt tröttna på den här skitbilen som Gerd (vem hon nu är) verkar ha misshandlat ordentligt. Självklart fanns det en anmärkning, när jag skulle hämta ut bilen, om att bromsbelägg och skivor behöver bytas runtom. Glatt printades det ut en offert på 8800:- som jag lovade att återkomma om... typ inte. Det känns som jag skiter i att vara trogen märkesverkstaden nu... förefaller inte som att det finns någon anledning med tanke på att bilvraket blir 5 år efter årsskiftet. Det räcker nu... aldrig får man vara lite glad. Ska ringa runt lite i morgon och kolla prisuppgifter. Tror jag börjar med Meléns, har hört att de ska vara vettiga.

Det tragiska i kråksången är ju att det var för att få ner månadskostnaden som jag bytte ner mig bil- och storleksmässigt. Och tro mig, jag har aldrig lagt ut så mycket pengar på en bil som med den här. F*ck. Sista gången ever som jag köper en begagnad bil. På riktigt.

Men det var inte för att kräkas galla som jag loggade in idag, utan för att förmedla mitt nya upplägg kring mina besök i Sätra. Den vanliga gången under alla år är att jag har tagit med mig en bok som jag hängt över medans verkstaden gjort sitt. Så inte idag - istället tog jag med en svettdräkt och ett par najkosar och begav mig ut på en tre timmar lång power walk där jag dels vandrade i betongpoeternas fotspår runt Bredäng Centrum. Där andades det Ison & Fille plus HighWon i prång och gränder. Tog mig sedan bort mot Mälarhöjden och hittade lämningar efter nationalskalden Bellman. Ja, jag driftade mig ända ner till Klubbensborg som är en liten pittoresk halvö vid Mälaren. Sommartid är det ett jättetrevligt utflyktsmål, fast just idag var det nog bara vackert. Ett bra upplägg helt enkelt, men vi får väl som sagt se om det blir några fler trippar till Sätra. Risken är nog större att jag kör Södertäljemodellen och eldar upp aset.

Inga kommentarer: