fredag 22 april 2011

Good friday



En intensiv och lång, i dubbel bemärkelse, fredag börjar sakta att nå sin ände. Och jag kan ganska förnöjt konstatera att jag hunnit med både det ena och det andra. Bland annat så har alla fönster putsats vilket är en bekräftelse på att våren verkligen är här - gatusopbilarna har virvlat klart, och temperaturen idag skulle inte behöva skämmas för sig även om två månader. Dessutom har vi tvättat bilen och gjort lite ingandlingar här och där. Men framför allt känner jag mig nöjd i utövandet av pappaämbetet. Vi har haft en fin, rolig och kramig dag fylld av upptåg och skratt.

Dagen började med en omgång råttfälla - en önskepresent från farmor och farfar i ny utgåva från Svea Inredning - därefter en påskig frukost med en massa ägg till Ester lycka, både då och senare när metangaserna brutit ner äggvitan.



Kort därefter pingade det till i Esters inkorg och en mystisk Kapten Ormtunga gav sig tillkänna varvid Ester instruerades att ikläda sig piratoutfiten och söka ledtrådar. Det hela visade sig vara ett nystan av ledtrådar som tog henne från rum till rum i det oändliga. Ester njöt av spänningen och rycktes med i rollspelet till en bakomvarande regisörpappas glädje. Upplösningen blev dramatisk då sista ledtråden innebar att skatten verkade finnas i bakluckan på pappas bil borta i garaget på Dalgatan. Aldrig har det väl gått så fort att ta sig dit - och om det var värt jakten? Tja, fråga Ester... eller som hon själv uttryckte det på eftermiddagen... "- Pappa, jag tror den där piraten är lite kär i mig..."  Det tror jag med, svarade jag.





Just nu riggas det inför morgondagen äggmålning - det blir fjärde året i rad och får väl nu börja räknas som en tradition. Jag lider dock lite prestationsångest för jag vet inte vilken superhjälte jag ska måla imorgon. Kan ju inte bryta ett vinnande koncept. Annars appropå ingenting så funderar jag på varför långfredag heter Good Friday på engelska. Google kanske...

Inga kommentarer: