söndag 6 februari 2011

Gala!



Vad händer Jimmy? Har du tappat greppet totalt? Lugn... sitt ner i båten, jag har full kontroll! Det är bara det att jag gjorde något "förbjudet" igår... jag hoppade över ett melodifestivalevent för första gången sedan 1989, och före det så hade det bara hänt 1982 när jag i en allergikoma bara noterade vissa delar från en soffa i Vagnhärad. Men vad att göra när riktigt trevligt sällskap, god mat och dryck kallar? Men kommande helger så är det händerna på täcket som gäller, världsapromise.

Så vad tyckte jag då så här i efterhand? Jag hade naturligtvis uppdaterat mig redan innan i form av genrepet - så jag hade liksom bilden klar för mig:
  • Danny går självklart vidare med sin fanbase och de läckert korrigerade dansavsnitten - dessutom borde det tilltala den utländska juryn.

  • Sedan var jag övertygad om att Pernilla Andersson skulle gå vidare med sin Winnerbäckinspirerade låt. Inte för att jag tror att den föll den utländska juryn på läppen, men ett massivt stöd från den lite äldre delen av svenskarna borde ha fixat det. Nu räckte det bara till andra chansen.

  • Swingfly? Det där var en överraskning för mig, trodde bra hiphop var dömd att misslyckas i melodifestivalen, men tydligen inte. Här uppstod en situation för undertecknad som jag har lite svårt att tackla och förstå. Inte för att jag tycker att hans trumlåt är dålig, men det som förundrar mig varför det ofta är så att artister som är med i melodifestivalen lyckas släppa dunderhits vid sidan om själva festivalen och så kommer de dragandes med någon crappig variant. I Swingflys fall tänker jag på att han just nu ligger på listorna med 10 gånger så mycket bättre Rags to Riches. Leta upp den och ni förstår vad jag menar - även om videon är banal.

  • Vad tyckte Jimmy var bäst då? Jag brukar gå på att den låt som jag går och nynnar på antagligen måste vara bäst - så därför säger jag Dilba. Meeen, jag inser ju att hon inte är trovärdig eftersom hon nästan ser döende ut när hon framför den - men damn vilken skön radio- och bilåkarlåt den blir...

  • Besvikelse då? Solklart Le Kid! Två somrar i rad har de levererat catchy solrefränger - det här vara bara så trååkigt. Gör om, gör rätt typ.

Nästa vecka kör vi igen!

Inga kommentarer: