onsdag 9 juni 2010

tax-loosers


Mycket snack nu kring fikabordet om skatteåterbäringar etc... nästan lite klang och jubelföreställning. Själv är jag lite mer lagd åt det neurotiska hållet... eller ja, se det bildligt då... och grämer mig över den usla skatteplaneringen.

För jag menar, varje slant som trillar in nu är ju samma summa som du och jag har lånat ut till staten räntefritt - och det känns ju inte helt intelligent. Egentligen så skulle man skatteplanera och betala exakt så mycket mindre i skatt som man behöver utan att man berörs av gränsen för återbetalningsränta. Investera den summan i tex. säkra fonder och vid samma tidpunkt nästa år betala in kvarskatten och casha in avkastningen på fonderna.

Då mina vänner kan vi börja jubla i fikarummet - nu känns det bara lite larvigt, men visst... jag lägger min slant på en heldag inne i stan på lördag med Petter på scen och familjekäk på Jensens... ni vet, där man får kritor och lek-kit till barn som har en hel myrstack i brallan.

Inga kommentarer: