söndag 6 juni 2010

årets sommarvin



Utan att på något sätt göra anspråk på att förhärliga arvet efter Dionysos så är det svårt att ändå inte tillstå den naturliga kopplingen med sommar och vin. Jag vet att många anser att rosé- och de vita vinerna står främst i led under denna lite varmare del av året, så har jag också kännt. Men numera är jag uteslutande addicted to de blåröda druvorna.

Vad krävs då för att få titulera sig som årets sommarvin? Själv har jag följande kategorier:
  • I första hand ska det vara ett lättdrucket pratvin som ändå har ambitioner och kan kombineras med det som halstras på grillen.
  • Prismässigt bör det inte vara en monetär koloss, utan något som du med lätthet utan att behöva vända på örena ska kunna plocka på dig en 2-3 st. åt gången.
  • Det får inte vara en BiB - lite stil om jag får be ändå. Det kommer ändå att krylla av BiB:ar.
  • Den bör sticka ut - antingen med buteljens design eller med etikettens formspråk.

Så, vem är den värdiga efterträdaren till förra årets titel - Paul Sapin i den behändiga plastbuteljen? Jo... *trumvirvel* TOKOLOSH... ett sydafrikanskt vin med 100% Merlotdruva (2009)

Tokolosh är namnet på en okynnig ande (som kan tolkas i det delikata formspråket på labeln), hämtad från den afrikanska mytologin.I vissa regioner anses Tokoloshen vara en lyckosam hustomte, medan i vissa andra en mer ondskeful ande.

Smak: Mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av plommon, körsbär, örter, lakrits och vanilj.

Pris: Hederssamma 74:-


Inga kommentarer: