lördag 5 juni 2010

allt var inte bättre förr

Som nyligen invald i det celebra sällskapet av den "äldre generationen" så begagnar jag mig numera rätten till att i tid och otid utbrista i det klassiska nutidsreferatet "det var bättre förr". Men som så mycket annat så är ju det där en sanning med modifikation.

Jag menar...


så här såg min uppväxts fotbollsplaner ut... det var bara att tacka och ta emot, gilla läget och hålla käften. Det var dessa planer som fostrade lokalhjältar som Farah Gabriel och Benjamin Bakircioglü mfl. Notera också den tidstypiska skylten som förkunnar att allt bollspel är förbjuden efter 22.00.




Här är vi mer up-to-date. Så här ser det ut ute i miljonprogramsområdena runtom i staden. Konstgräs, kritade/målade linjer, fullskaliga mål med nät... bortskämda satans yngel. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att lite får vi skylla oss själva. Vi ägde aldrig insikten och slutledningsförmågan att göra den självklara kopplingen... Hade vi bara eldat bilar, eldat sopnedkast, eldat garage, eldat containrar, eldat skolor, kastat sten mot polis, väktare och ambulanser, skjutit mot bussar så hade vi också blivit belönade.

Lätt att vara efterklok.

Inga kommentarer: