lördag 20 mars 2010

IKAOS



Jag har skådat KAOS personifierat...
Jag har stirrat henne i vitögat...
Jag kapitulerade...

Annars så började dagen väldigt smidigt - ni kanske kommer ihåg att jag mutade in ett lån på brorsans sossecontainer genom att telefonrösta på Peter Jöback (for what its worth) i finalen - denna muta cashade jag in idag.

Inledde stilfullt på Biltema ute i hooden med att pricka in hyllorna med borrar direkt, så det uppdraget var över på skonsamma 20 minuter. Likaså nästa anhalt gick i smidighetens tecken - tröstköp av nya matbordsstolar avverkades i raketfart, jag hann nästan inte rulla upp containern vid lastkajen.

Men sedan gick det bara utför... Jag målar upp scenariot för er så att ni har någon sinnesbild att förhålla er till. Tänk er lördag mitt på dagen...tänk er IKEA Kungens Kurva...tänk er att kassorna havererar... Mmmm... och där stod jag mitt i gångarna av milslånga köer med min vagn. Det här måste vara det värsta som kan hända den här koncernen...

Och om det rimligtvis är det värsta som kan hända, näst att hela byggnaden sprängs eller brinner ner, så tycker i alla fall jag att det borde finnas någon sorts handlingsplan. Fast först ska jag givetvis förtydliga att jag inte på något sätt bläjmar IKEA för att upp-linorna mot bankcentralerna kraschar (det festliga var att jag hade tänkt tanken en halvtimme innan då jag uppmärksammade en skylt, som förkunnande att man tagit bort bankomaterna - och hänvisade till grannen Heron City), det är något som IKEA får ta upp i ett flerpartssamtal.

Däremot är jag starkt kritisk, eller snarare besviken (för jag gillar IKEA) på hur man hanterade informationsflödet och på vilket obefintligt sätt man organiserade det hela. Och dessutom hur den småländska girigheten fick sig ett ansikte som jag inte ville förlika mig med. Informationen i högtalarsystemet var minimal och när vi svettats i över 45 minuter så får kassörskorna tydligen någon order om att finkamma köerna efter personer med kontanta likvida medel... MEN FÖR HELVETE!! Tänk er in i situtationen som uppstår när man ska försök pressa förbi folk i köerna med fullastade vagnar bara för att de är dumma nog att springa omkring med dinarer i fickan. Major wrong IKEA - de skvättar som ni fick ihop på den aktionen förlorade ni dubbelt i goodwill...

Vad ni borde ha gjort är istället att tydligt och upprepande gånger informerat i högtalarsystemet om statusläget, tidsprognoser, hur ni vill att de kunder som inte kunde vänta skulle agerat - dessutom så borde ni ha tömt cafeterian vid kassorna på dricka, godis och annat tuggbart och delat ut som plåster på såren... visst, jag överlevde, men tänk på alla barn.

När inget hade hänt på 90 minuter så ställde jag och flera med mig våra vagnar och åkte hem - så jag kan tänka mig vad man sysslar med efter stängning... att packa tillbaka hundratals vagnar med varor som står uppställda överallt. Jag lider med er - men lite får ni faktiskt skylla er själva, för det här var oväntat amatörmässigt för en så stor koncern.

Sasse! Vi har ett uppdrag.

Inga kommentarer: