tisdag 31 mars 2009

namnsdag



Vi kryssar för den 31:a mars i almanackan och noterar att dagens namnsdagsbarn är den fagra fröken Ester - drottning av trots och pilleri, men gudbenådat charmig till sitt försvar.

Vi bröt oss loss från VAB-fängelsets kvävande väggar och begav oss ut i kittlande vårsol och smäktande vind för att göra lite far och dotter-thing... Ni vet, turné på Bauhaus - Jula - Jysk - Plantagen och Rusta... ett himmelrike för en varelse som inte kan hålla fingrarna i styr. Men också en bra destination för en Papi som har tagit tag i de traditionella vårsysslorna. En liten rokad i vad som tidigare har utannonserats gällande målning av innerdörrar har bytts till en upprustning av balkongen. Målning av plåtskivor, byte av konstgräsmatta samt riggning av markisväv.

Färg kollades upp och ligger i köpfilen till nästa gång. Likaså hittades rätt färg på konstgräset - låt vara att den var 50:- dyrare per kvadratmeter än den traditionella och tråkiga gröna, men det är det värt. 640:- är överkomligt. Markisväv var det dock tji på - alla visste vad jag pratade om, men ingen saluförde det längre, så jag får väl gräva djupare. Eller så får det va - det är egentligen AK som håller på att tjata. Bellade även loss på den årliga uppgraderingen av hallmatta, vintern sätter sina oförsonliga spår oavsett snömängd.

DJ då... jodå hon höll gott jämnmod och var lättrugad med mutor såsom lunch på McD och festis i Moraberg. Lägg därtill en bonus på lite såpbubblor så var allt chill.

Väl hemma fortsatte vi på den driftiga inslagna vägen och gick loss på lite städ och röj samt svabbning av golv. Med ångan uppe så rakade jag även av matsalsstolarna och drog åt alla fästen samt spikade fast nya tassar. Solen ville dock kela lite mer och knackade ivrigt på våra vardagsfönster som nu börjar anta en grå nyans igen. Men just den här tiden på året så gör det inget - källan till det gråa är nämligen kommunens alla traktorer med gatusopningsaggregat som kör skytteltrafik här utanför. Och av det kommer bara gott - lagom till DJ's födelsedag så kommer de att glänsa igen. Satt förresten och plitade på hennes inbjudningskort i morse, börjar bli dags att få iväg layouten till tryckeriet.

Nåväl - när Mami kom hem från jobbet så hoppade jag i min flywire (kunde inte låta bli Robban) och studsade ut på torra gator med löpabstinens i benen. Härligt. Dessutom ramlade det in två bilplåtar - något jag helt har försakat de sista två veckorna till vissas oförställda glädje. Men nu jävlar är det fokus igen.

Ska bara ta en snabb dusch nu innan jag sätter mig och fingrar på min nya leksakskompis Vaio - hon ringde på härom kvällen och spelar just nu ett flörtigt spel som jag inte är riktigt i fas med. Dessutom är hon klädd i Vista, och Papi som är en traditionell pojkvän är inte riktigt bekväm med sådana modenycker. Får se vad hon säger om den stundande trekanten med Clubba i påsk - antagligen kuk-eli-kuk... nä den var riktigt dålig - måste vara namnsdagsvinet som retas.

Inga kommentarer: