onsdag 1 juni 2011

Saker som stör Jimmy (del 18)


Jag är ju egentligen inte så där poetiskt, och kreativt smågrinig idag så upplägget riskerar att bli lite haltande. Men jag lovar att anstränga mig för att i skriftlig form få fjutt på de pyrande sarkasmerna som jag vet att ni gillar.

Idag ska vi ge oss på linjemännen och domarna i fotboll... en tackvänlig målgrupp som den sista tiden hamnat i blickfånget och kammar hem både buteljer, mynt och knallskott - så kallade bangers. Kan tyckas lite lågt då det oftast handlar om frustration över rättdömda offsider - för sånt kan de nämligen...

Vad de däremot verkar vara helt världsfrånvända ifrån är vanlig anatomi och läran om fysikens grunder. Jag vet inte om ni har tänkt på det, men jag stör mig flera gånger per match - och då pratar vi inte direkt om korpserien på Wasafältet utan Premier League, Allsvenskan, Serie A, La Liga, Fuckin jävla Champions League - ja till och med VM!! Jag själv har spelat fotboll till och från under hela mitt liv, förvisso inte i några högre divisioner men ändå kontinuerligt. Och lika aktivt har jag slukat de TV-sändningar som finns till hands då jag finner själva sporten och dess taktiska upplägg som oerhört vacker och spännande. Man skulle nästan kunna säga att jag torde utgöra en rätt vanlig mallbild rent bakgrundsmässigt för en aktiv domare eller linjeman. Men det som uppenbarligen skiljer oss åt måste ha varit hur väl vi följde med på fysiklektionerna på högstadiet. Och jag tänker då närmare på element och egenskaper som "riktning", "hastighet", "brytningspunkt", "kraft", "ett föremåls bana" osv...

För visst är det bra märkligt hur horribelt uselt de bedömer vem som ska få bollen vid en brytning, ett hopslag där bollen ändrar rikning eller bollbana om ni så vill. Har man känlsa för spelet, förståelse för fysikens grunder så borde det vara en barnlek att avgöra vem som var sist på bollen... Men inte då...nädå... skulle det här vara en spelform på Svenska Spel så hade jag langat in en lånad miljon på att försvarande lag får lädret. Det har liksom blivit kutym, en grej, att det bara är så - och ingen protesterar... förräns nu då. Mitt förslag till Lagrell blir således, skicka flaggviftarna till någon högstadieskola så kanske vi kan få bort det här ofoget.

Inga kommentarer: