söndag 21 oktober 2007

Saker som stör Jimmy (del 4)



Föregående inläggs vomerande eldade upp undertecknad så till den grad att han i rask takt levererar ytterligare ett hat med sprut-kaskad-känsla. Med andra ord ganska tillfredställande...

Sverige är i många hänseenden ett framgångsrikt i-land med hög teknologisk status. Vi anses ha ett behaviour som är korrekt med finess - vi vet helt enkelt att föra oss. Men det finns ett stort MEN!

Och detta "men" sänder oss direkt tillbaka till neandertalarna, om inte ännu längre... Jag håller nämligen på att bli galen, och det är ren och skär förakt som jag sänder ut när jag nu proklamerar: LÄR ER GÅ FÖR HELVETE!!

Vi har gågator, trottoarer, promenadstråk, gångvägar - you name it... Och i hela den övriga västvärlden är det en självklarhet att man går till höger. Man håller till höger i tunnelbanan. Man står till höger i rulltrappan. Man promenerar i parken på höger sida. Man lämnar fri väg till vänster för mötande, allt är helt enkelt lätt, förnöjsamt och med låga krav mätt civiliserat. I Sverige då? Glöm det...

Det är nämligen lögn i helvete att få denna befolkning att bete sig ordentligt. Helt planlöst driver denna massa omkring utan någon som helst struktur. Titta bara på Stockholms Central under rusningstid - 8 farleder i båda riktningarna, gärna kors och tvärs där du i andra städer hittar två - en i vardera riktning. Titta på vilken mellansvensk stad som helst och förfallet är totalt. Här går man gärna 3-4 i bredd och tittar föraktfullt på den som man tvingat ut i körbanan eller på en lerig gräsmatta. Man kan ha en rak mötessträcka på 200 meter med fri sikt och ändå tittat förvånat på den som rättmätigt "inkräktar" och tornar upp framför en. Ska det vara så satans svårt att göra det lite enkelt för varandra? Tydligen...

Jag har inte ens lyckas förmå min egen omgivning, ja till och med min familj, att inse att ett samhälle bygger på samverkan och smidighet. Nejdå, suck och stön om man råkar påpeka det passande i att falla in i ledet för att släppa fram mötande.

Men jag antar att vi fortsätter som inget har hänt och låter våra turister återvända till sina hemländer med fascinerande historier om grottfolket i norr.

Inga kommentarer: