onsdag 10 oktober 2007

barnvakt



Jag brukar uppröra min omgivning (nähä...) med att säga att jag ska vara barnvakt åt min egen dotter - sånt väcker ont blod. Antagligen för att de är medvetna om vilka insatser som krävs för att umgås med en 18 månaders personlighet och hellre såg att jag benämnde det som "piketstyrka åt min egen dotter" istället. Eller så har de läst någon pretto uppfostringsbok, skriven av någon infertil kvinna som tar ut sin aggression med pekpinnar istället.

Idag var det piket-dag med DJ - därför dunkade vi igång så fort Mami stängt dörren och traskat iväg mot Mackerian. Hela månadens Flossy Mova' (se nästa inlägg) gicks igenom på högsta volym - eller gick är fel beskrivning - vi ordnade ett dansgolv där Papi lärde ut alla sina moves för att få damer på fall. Funderar på om hon inte ska få en chromad påle ändå till jul, hon visade upp oanade talanger.

Efter det var dags för mellis - DJ fick Tom & Jerry-kex och morotsjuice och Papi slukade en RB med muffins - en mellis värdig aktiva äventyrare. Sen bar det av med en inledande bestigning av Björn Borg-promenaden som sluttar i 90 grader upp mot Torekällberget. Ett berg som var avbefolkat med människor om man bortser från de byggnadsarbetare som bygger ut lokalen för 30+desperados. Djuren var dock hemma till lill-tjejens oförställda glädje - och den svenska faunan avverkades med frenesi och tillhörande skratt. När vi kom fram till suggorna skrek det uppmärksamma barnet efter mamma och undertecknad fick le lite generat. Lekparken inbjöd till vild ritt på stora fåglar och en gungbräda och det var slutligen med våld som Ester kunde forceras bort från området... glad men trött.

Papi tog fram karta & kompass och pekade ut nästa destination - Boda 1. Leverans av Buzzador-kaffe från Löfbergs stod på programmet. Kaffet ska med morfar och farfar som ska avnjuta en hösthelg på Torö nu till helgen. Man kan misstänka att det även kommer att inmundigas en del starkare varor under samma tidsperiod...men det är mest en hypotes jag har.

Efter det var det dags att rulla mot Genetafältet och ICA-Maxi för att dels avnjuta lite korv i en annan korvälskares sällskap, men också för att inhandla delikatesser såsom kalvfärs, pesto, parmesan, bröd och ruccola inför kvällens rödvinsfross - är det semester så är det. På hemvägen somnade DJ och jag kunde helhjärtat ägna mig åt lite platespotting - mer av den varan blir det i morgon då NK ska länsas inne i stan, har svårt att tro att vi kan låta bli Strandvägen och Valhallavägen.

Just nu har piketen lite välbehövlig rast för DJ blev kidnappad av A-K, de skulle tydligen iväg och ta en fika med Therese & Nelly... bäst att ta vara på den tiden och lägga sig för lite läsning på soffan.

Inga kommentarer: